Dziecko nie słucha się lub odpowiada opryskliwie. Czasem pojawiają się poważniejsze problemy, wtedy zamyka się w sobie, cierpi na zaburzenia odżywiania lub jest agresywne. Wówczas rodzice pytają siebie:,,Może to moja wina$1510 Może nie jestem dobrym rodzicem$1511".
Warto w takiej sytuacji skorzystać z rad doświadczonego psychologa dziecięcego. W wielu wypadkach okazuje się,skomplikowane problemy posiadają całkiem proste rozwiązania. Co robić, gdy rozrabia maluch, a jak innowacyjnać, gdy robi to dziecko starsze$1512 W jaki sposób komunikować się z nim komunikować$1513 Jak pogodzić szczęśliwe dzieciństwo z przygotowaniem go do życia we współczesnym świecie$1514 Które z zachowań są naturalna częścią dojrzewania, a które powinny nas niepokoić$1515 Jak reagować w nieprzystępnych sytuacjach$1516 Na wszystkie te pytania i niemało innych w rozmowie z dziennikarką Beatą Pawłowicz odpowiada psycholog i psychoterapeuta Tomasz Srebnicki.
Fragment książki: Czy cele wychowawcze rodzica przeszkadzają dziecku w byciu sobą i założeniu własnego gniazda, kiedy dorośnie$1517 A czy są one naturalne i prawidłowe$1518 Czy kiedyś, żyjąc w puszczy albo na wsi, mieliśmy świadome cele wychowawcze$1519 Jeśli mieliśmy, to one były mniej powiązane z naszymi ambicjami, a bardziej z przetrwaniem w społeczności.
Dawniej nie mieliśmy możliwości kształtowania naszego życia, nie mieliśmy tak szerokiej oferty i sposobów realizacji nieskończonej ilości celów i ambicji. Były klasy i role społeczne. I tyle. A dzisiaj ten chłopiec, wbrew celom wychowawczym ojca, aby wszędzie na świecie czuł się u siebie, nie czuł się tak nigdzie.
Zabrakło mu zakorzenienia, swego miejsca, terytorium. Lęk stał się jego stanem naturalnym. A jak żyć z lękiem$1520 No właśnie tak... To był drastyczny przypadek, typowo jest tak, że mama Jasia chce, by on był lekarzem.
Moja mama chciała, żebym została sędzią. Po maturze pracowałam kilka miesięcy w sądzie i upewniłam się, iż to nie dla mnie! A twoja mama chciała żebyś kim był w przyszłości$1521 Czy to korzystnie, kiedy rodzice pragną dla dzieci potężnej kariery, solidnego zawodu$1522 Miałem być kimś, kto pomaga, rozumie, wspiera.
Nikt mi takiej misji świadomie nie wyznaczył, po prostu taką rolę w systemie rodzinnym pełniłem. Takim miałem być mędrcem, stojącym z boku i się nie angażującym, póki wszystko się nie zawali. A więc w pewnym sensie jako psycholog nim jestem.
Jak to się stało, że nim zostałem$1523 Nikt mi tego wprost nie mówił. Zrekonstruowałem ten cykl już jako psycholog i powiem ci, że istnieją na pewno trzy rodzaje (choć w rzeczywistości jest ich nieskończenie więcej) wywierania poprzez rodziców na dzieciach presji dotyczącej ich przyszłości.
Na zapotrzebowania naszej rozmowy pierwszy nazwijmy wariantem A, drugi B, a trzeci C. To teraz poproszę o typ A. W wariancie A rodzic mówi:,,sprawdź, jak mi się udało w życiu! przejrzyj, jak sobie doskonale poradziłem ze wszystkimi trudnościami, które mnie spotkały.
Ten dom sam zbudowałem! Te cebule od piątej rano poprzez całe życie sadziłem własnymi rękami. Dlatego ty masz iść na studia, aby się tak nie męczyć, jak ja". W skrócie, na płaszczyźnie psychologicznej, taki rodzic mówi też:,,moje życie to moja twierdza, a ty się trzymaj od niej z daleka".
Beata Pawłowicz - Dziennikarka, pisarka, poetka. Autorka książek Niezwykły rodzic, Seksownik, Po szczęście do pracy, Dekalog szczęścia, Życie w micie. Na stałe związana z miesięcznikiem Zwierciadło. Tomasz Srebnicki - Psycholog i certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny, w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej.
Starszy asystent w Klinice Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Trener i wykładowca w Szkole Psychoterapii Centrum CBT w Warszawie. Nauczyciel akademicki. Ekspert miesięcznika SENS.