Na obecnym etapie badań nad CSR, prowadzonych od kilku lat w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, postawiliśmy sobie pytanie wychodzące stanowczo poza tradycyjne rozważania o znaczeniu i roli społecznej odpowiedzialności i jej miejsca w strategiach firm.
Chcieliśmy zastanowić się czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu, bycie odpowiedzialnym - w znaczeniu zdefiniowanym w poprzednich etapach, a także w aktualnej literaturze - pomaga firmom w byciu nowoczesnymi.
Było to dla nas o tyle interesujące,przede wszystkim postrzega się CSR, jako potrzebny lecz jednak koszt, a w najlepszym razie - jako powinność biznesu wobec swojego środowiska. Hipoteza, iż działalność ta, po spełnieniu określonych warunków, mogłaby mieć także pozytywny wpływ na najważniejszą w dzisiejszej gospodarce sferę progresywności, była bardzo interesująca i z pewnością warta zbadania.
W książce staraliśmy się przenalizować ten problem z osiągalnie wielu punktów widzenia - od teoretycznego, do przyjrzenia się potężnym przedsięwzięciom biznesowym mogącym stanowić przykłady takiego związku.