'Czytelnik tej książki staje się świadkiem subtelnego odsłaniania błyskotliwa poezji późnoantycznej, o czym sygnalizuje podtytuł pracy, zamknięty w dwóch słowach: poetyka i morfologia. Już sam punkt wyjściowy, założenie pracy, zapowiada odmienne od dotychczasowych wyniki.
Praca jest prekursorska: po raz pierwszy w nauce otrzymaliśmy syntetyczny obraz rodzącej się hymnologii chrześcijańskiej, którą reprezentują Metody z Olimpu, Grzegorz z Nazjanzu i Synezjusz z Cyreny. Okazało się, że panujące w nauce powszechne przekonanie, iż są to poeci klasycyzujący, jest tylko częściowo słuszne.
Autorka, prowadząc z godną zauważenia precyzją analizy ponad dwudziestu hymnów, łatwo pokazuje, jak swobodnie i naturalnie przenikają się w twórczości tych poetów dwie poetyki, klasyczna grecka i biblijna.
Praca iskrzy nowymi, uzasadnionymi ustaleniami, stwierdzeniami i uogólniającymi sądami. Autorka umiejętnie wprowadza dokładną terminologię literacką, aby tym jaśniej ukazać w analizie morfologicznej i stylistycznej immanentne piękno poezji i dowieść, że poezja chrześcijańska jest polihymniczna.
Agnieszka Heszen odważnie, ale z właściwą wytrawnym badaczom ostrożnością, uwypukla nowatorstwo artystyczne analizowanych tekstów, wychwytuje subtelne różnice pomiędzy poetami w zakresie genologii, stylistyki, sposobu interpretacji przez nich źródeł, jednocześnie tych tradycyjnych, jak i innych.' Z recenzji prof.
dra hab. Kazimierza Korusa Powyższy opis pochodzi od wydawcy.