Dlaczego Paul Poiret zaprojektował strój przypominający abażur? Czy Rudi Gernreich naprawdę myślał,równocześnie mężczyźni, jak i kobiety będą nosili jego topless monokini? I co skłoniło Jeremy’ego Scotta do włączenia połyskliwego nikabu w lamparci wzór do serii ubiorów dla kobiet? W przemyślany sposób broniąc nowatorskiej mody, Marnie Fogg wyjaśnia, dlaczego łamanie ustalonych kodów stroju może być wysoce kreatywne, choć bywa szczególnie kontrowersyjne.
W dziejach ewoluującej mody pojawiali się liczni projektanci, wprowadzający pionierskie, skrajnie inne aniżeli dotychczas ubiory. Książka "Przewodnik po modzie współczesnej" demonstruje 100 ich najkorzystniejszych projektów, od trudnych w odbiorze koncepcji Comme des Garçons, do unikalnie uwydatniających budowę ciała stylizacji Thierry’ego Muglera i sylwetki mężczyzny o przesadnie szerokich ramionach, proponowanej poprzez Thoma Browne’a.
Czytelnicy mogą także odkryć, jak „wyzwolone" projekty Jeana-Paula Gaultiera, Vivienne Westwood i Waltera Van Beirendoncka przedefiniowały pojęcia wielkości, akceptowalności i osobowości. Zbyt nieraz brak wyraźnego dostosowania lub oczywistego zamysłu uważany jest za brak wyrafinowania czy wręcz umiejętności.
Książka "Przewodnik po modzie współczesnej" bada, jak projektanci traktowali pojęcie „dopasowania" i jego relacje z formą ciała, łącznie z pokazaniem ważności przystosowania przez firmę Viktor & Rolf technik tworzenia topiarów, aby okryć figurę strojem w arbitralnie wybranym profilu,, a także luźnego traktowania przez Miyakego sylwetki, ubranej w „ruchome", pionierskie tekstylia.
sporo oryginalnych projektów wywołuje reakcję: „Nie możesz wyjść z domu w takim stroju!". Marnie Fogg udowadnia,nowoczesna moda nie jest tak szokująca i „nie do noszenia", jak żeby się wydawało.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.