O ile nie sposób podać uniwersalnej definicji designu, o tyle codzienna praktyka osób zajmujących się projektowaniem poddaje się rozmaitym opisom tożsamościowym. Trudno jednak wyodrębnić obiektywne kryteria, które pozwoliłyby na przykład na dystynkcję określeń „designer i „projektant czy na opisanie warunków koniecznych, żeby ten zawód wykonywać (co czyni designera/projektanta – jaki rodzaj przygotowania, doświadczenia, wykształcenia?). Kłopotliwe jest również pytanie o cel i zakres czynności zawodowych (czy to projektowanie form przemysłowych, czy także projektowanie usług? Czy w dodatku design doświadczeń?). Zagadnienia te pociągają za sobą kolejne – dotyczące postrzegania projektantów w ramach szerszej struktury społecznej, a więc odnoszące się do kwestii uznania i prestiżu. Jeśli niemal wszystko można nazwać dziś designem i niemal każdego designerem, to oba te określenia właściwie nic nie znaczą. Nadzwyczajnie więc, że Paulina Rojek-Adamek zajęła się zbieraniem argumentów, które przemawiają za szerokim (bądź przeciwnie – za bardziej restrykcyjnym) rozumieniem designu. (…) korzystnie, że jej rozważania na temat designu i tego, jaka jest (jaka powinna być) dziś rola projektanta nie są zawieszone w próżni. Z jednej strony nawiązują one do coraz bogatszej literatury autorów identyfikujących się z socjologią designu, z drugiej – wypływają z rezultatów zrealizowanego przez Autorkę projektu badawczego. Prof. Dr hab. Rafał Drozdowski Książka ta jest z całą pewnością pracą erudycyjną, w której uwzględnione zostały jednocześnie podejścia klasycznej socjologii, jak i współczesnych autorów. (…) Polskiemu czytelnikowi jak dotąd nie zaoferowano wielu prac podejmujących tę problematykę, tymczasem jednocześnie estetyka, jak i – w węższym ujęciu – praca projektowa są dzisiaj uznawane za kwestię centralną dla rozważań związanych z nową ekonomią, studiami miejskimi, „zwrotem ku rzeczom czy sztuką publiczną. Dr hab. Małgorzata Jacyno Paulina Rojek-Adamek, doktor socjologii. W swojej pracy naukowo-badawczej i licznych publikacjach zajmuje się tematyką designu, szczególnie aspektem społecznie odpowiedzialnego projektowania i rolą zawodową projektantów. Publikowała m.in. W czasopismach „Polish Sociological Review, „Kultura popularna, „Humanizacja Pracy. Współredaktorka tomu Drafts from Sociology of Design. Introduction to Discussion (2016). Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, od kilkunastu lat współpracuje na dodatek z Akademią Sztuk spektakularnych w Katowicach.
- Ciężar: 0,47
- Format: 16.5x24.0cm
- ISBN: 9788373839663
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 20012
- pojemność: 300
- pojemność: 288
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Podtytuł: Rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym
- Rok wydania: 2019
- typ publikacji: KS
- Wydawca: Scholar
- Wysokość: 16