Autorki prezentowanych w książce tekstów pokazują wybrane problemy nierówności i dyskryminacji ze względu na płeć w polskim szkolnictwie wyższym na tle globalnym. W interesujący sposób analizują m.in.: niski udział pań w naukach technicznych i inżynieryjnych w krajach europejskich, mechanizmy marginalizujące kobiety w zawodzie chirurga, minimalny udział kobiet w kadrze uczelni plastycznych i przebieg studiów doktoranckich oraz dostęp do grantów badawczych przyznawanych kobietom i mężczyznom przez polskie instytucje.
Omawiane aspekty przedstawiają także w perspektywie historycznej, a także dociekają przyczyn zastanego stanu rzeczy. Przytoczone w książce informacje dotyczące sytuacji kobiet w świecie akademickim świadczą o zadziwiającym wręcz utrzymywaniu się od lat pewnych korzystnieści, takich jak wolniejsze kariery mimo relatywnie długiego stażu pracy naukowej, a także nikła występowanie na wyższych pozycjach w hierarchii akademickiej.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.