Wstęp 7
Rozdział 1. Rodzina jako system psychospołeczny 11
1.1. Konceptualizacja pojęcia rodziny – definicje, struktura i typologie 12
1.2. Systemowa teoria rodziny – bazowe kategorie poznawcze 24
1.3. Charakterystyka rodzin w Polsce – przemiany i obraz współczesny 32
Rozdział 2. Młodzież jako fenomen społeczny 43
2.1. Kategoria młodzieży w naukach społecznych – wielowymiarowość
pojęcia 44
2.2. Społeczne teorie młodzieży – stawanie się dorosłym 57
2.3. Specyfika młodzieży akademickiej – portret studenta 67
Rozdział 3. Źródła tożsamości rodzinnej 77
3.1. Tożsamość jako interdyscyplinarna kategoria pojęciowa – odpowiedź
na pytanie „kim jestem?" 78
3.2. Tożsamość osobowa, społeczna i kulturowa – kręgi identyfikacji
człowieka 96
3.3. Rodzina jako źródło tożsamości młodzieży – odpowiedź na pytania
„skąd jestem?" i „dlaczego taki jestem?" 105
Rozdział 4. Procedura badań własnych 113
4.1. Koncepcja badań własnych 114
4.1.1. Przedmiot i cele badań 115
4.1.2. Problemy i założenia badawcze 118
4.1.3. Operacjonalizacja zmiennych i ich wskaźników 124
4.1.4. Obrana metoda, techniki i narzędzia badawcze 125
4.1.5. Teren, organizacja i przebieg badań 138
4.1.6. Typy i sposoby analiz statystycznych i pomiaru informacji 141
4.2. Charakterystyka grupy badanej 143
Rozdział 5. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej –
empiryczna egzemplifikacja 152
5.1. Obraz rodziny pochodzenia badanych – analiza deklaracji 153
5.2. Elementy modelujące postawy życiowe młodzieży akademickiej 169
5.3. Profile rodzin badanej młodzieży 175
Rozdział 6. Uwarunkowania obrazu systemu rodzinnego badanej młodzieży 186
6.1. Cechy tożsamości jednostkowej a obraz systemu rodzinnego 187
6.1.1. Płeć biologiczna badanych a obraz systemu rodzinnego 187
6.1.2. Typ uczelni, na której studiują badani a obraz systemu
rodzinnego 194
6.1.3. Miejsce pochodzenia osób badanych a obraz systemu rodzinnego 203
6.1.4. Miejsce zamieszkania osób badanych a obraz systemu rodzinnego 210
6.2. Komponenty tożsamości familijnej a obraz systemu rodzinnego 215
6.2.1. Wariant rodziny pochodzenia osób badanych a obraz systemu
rodzinnego 215
6.2.2. Wykształcenie rodziców osób badanych a obraz systemu
rodzinnego 223
6.2.3. Aktywność zawodowa rodziców osób badanych a obraz systemu
rodzinnego 240
6.2.4. Posiadanie rodzeństwa przez osoby badane a obraz systemu
rodzinnego 253
6.3. Wybrane modele predyktorów obrazu rodziny 260
6.3.1. Modele regresji poczucia funkcjonalności rodzinnej 261
6.3.2. Modele regresji poziomu satysfakcji ze sposobu funkcjonowania
rodziny pochodzenia osób badanych 273
Rozdział 7. Wnioski z badań i rekomendacje diagnostyczno-metodyczne 284
Bibliografia 299
Aneksy 318
Summary. At the Source of Family Identity. Family System in the Perception
of Academic Youth 379
Table of contents 382
Spis tabel i rycin 384
Indeks osób 390