ergonomiczny i interaktywny podręcznik przygotowujący do nauczania język a niemiecki ego. Koniecznik dla początkujących nauczycieli i studentów germanistyki lub lingwistyki używanej, do użycia na ćwiczeniach z metodyki. Główną ideą książki jest zgromadzenie w jednym miejscu wiadomości na temat najważniejszych problemów, z którymi styka się nauczyciel. Publikacja łączy różne perspektywy metodologiczne i dyscyplinarne: językoznawczą, psychologiczną, dydaktyki i komunikacji, przyswajania języka. Książka posiada podstawowe informacje z zakresu glottodydaktyki, lecz też skupia się na jednostkowych doświadczeniach zdobytych w trakcie uczenia się i nauczania języków obcych. Prezentuje dużo konkretnych przykładów do omówienia i zadań praktycznych, polegających głównie na ocenie przykładów ćwiczeń z uczniem albo sposobów innowacyjnania nauczyciela. Kładzie nacisk na energiczną rolę ucznia w procesie dydaktycznym przez wybór adekwatnej strategii uczenia się. Pokazuje komentarze do zadań, w których autorka eksponuje, że ocena danego zadania albo sposobu postępowania zależna od kontekstu, w jakim pracuje nauczyciel – przeważnie od tego, kim są uczniowie i jakie mają cele. Uwydatnia rolę stałych, a także powtarzalnych procesów w przyswajaniu języka obcego. Każdy rozdział zawiera podsumowanie i wykaz lektur uzupełniających. Książka pani Zofii Chłopek jest wartościową publikacją metodyczną dla germanistów, bardzo konieczną, gdyż publikacji tego typu brak – przygotowaną kompetentnie i szczegółowo […]. Podręcznik akademicki przedstawiony mi do zaopiniowania uważam za tekst wartościowy i niezwykle praktycznie przydatny dla studentów germanistyki, którzy pragną zostać nauczycielami. Prof. Zw. Dr hab. Hanna Komorowska „ Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki i początkujących nauczycieli” to publikacja od lat oczekiwana i nad wyraz ważna dla wszelkich zainteresowanych progresywnym kształceniem nauczycieli języka niemieckiego w naszym kraju. […] Wszystkie zamieszczone w tomie zadania stanowią mocne wyzwania poznawcze dla użytkowników publikacji. Nie są w żaden sposób banalne. Nakłaniają czytelnika do potężnej refleksji na temat najbardziej pokaźnych aspektów współczesnego kształcenia językowego. Realizacja sporej części z nich zaplanowana jest w grupach, co ułatwi wspólne negocjowanie i wypracowanie koncepcji zajęć języka niemieckiego. Wszystkie zadania mogą być z powodzeniem stosowane także w ramach seminariów i warsztatów doskonalących dla czynnych zawodowo (nie tylko) początkujących nauczycieli języka niemieckiego. Ich realizacja w kontekście zróżnicowanych form doskonalenia przyczyni się do obszerniejszego otwarcia na nowoczesne koncepcje glottodydaktyczne (na ogół o podłożu psycho- i neurolingwistycznym). „Metodyka nauczania języka niemieckiego” Zofii Chłopek to publikacja szczególnie wartościowa pod względem pedeutologicznym. W pełni rekomenduję jej wydanie w obecnym formacie koncepcyjnym. Jej ukazanie się powinno w pośredni sposób przyczynić się do unowocześnienia cyklu kształcenia przyszłych germanistów w Polsce. Dr hab. Przemysław E. Gębal
gratisowy fragment: