Zbiór zadań został opracowany na podstawie wieloletnich doświadczeń autorów, którzy w swojej działalności badawczej i dydaktycznej zajmują się teorią i praktyką przekształcania energii elektrycznej za pomocą urządzeń energoelektronicznych.
W zbiorze zadań dotyczących poszczególnych klas przekształtników, obejmującym łącznie ok. 270 zadań, wyznaczono dwa ich typy. Pierwszy wariant obejmuje zadania o stopniu trudności odpowiadającym wymaganiom stawianym uczestnikom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej, stanowczo w ramach przedmiotów: układy energoelektroniczne i teoria przekształtników I.
Drugi rodzaj zadań jest skorelowany z treścią wykładów i innych zajęć wchodzących w skład przedmiotów ujętych w programach studiów drugiego stopnia, a w tym teorii przekształtników II i energoelektronicznych układów zasilających.
w przypadku zadań o szerokim stopniu trudności podano wskazówki upraszczające jednocześnie dobór sposobu rozwiązania problemu, jak i przyjmowane z reguły założenia usprawniające, umożliwiające użycie zależności analitycznych.
Oprócz zadań o charakterze teoretycznym występują także zadania ukierunkowane na obliczenia charakterystyczne dla procesu projektowania, zezwalające na oszacowanie wielkości, koniecznych do doboru elementów i podzespołów danego układu energoelektronicznego.
Uproszczone obliczenia możnawykorzystać przy wyznaczaniu wstępnych parametrów wyjściowych, potrzebnych przy budowie modeli symulacyjnych układów energoelektronicznych. Do niektórych zadań, stanowczo tych trudniejszych, podano odpowiedzi z wynikami obliczeń.
Zadania pogrupowano tematycznie, przy czym jako kryterium podziału przyjęto funkcję spełnianą przez układy energoelektroniczne w procesie przekształcania energii elektrycznej.