Inspiracją do napisania tego zbioru były nasze doświadczenia w pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie. Dzięki nim powstała propozycja, na którą składa się szereg niebanalnych zadań o rozmaitej tematyce dostosowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy piątej. Poprzedzają je dokładnie dopasowane zadania w formie doświadczeń i przykładów. Stanowią one zachętę do rozwiązywania zadań z wykorzystaniem działania poprzez realizowanie rozmaitych czynności, obserwacji i wnioskowania wypływającego z działania przy pomocy klocków, kostek, patyczków.
Zbiór składa się z dwunastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, zadania tekstowe i geometryczne.
Zawierają one ćwiczenia doskonalące umiejętność dostrzegania poprawnieści, a także rozwijające spostrzegawczość. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, zabawy kostką do gry, rozwijania wyobraźni przestrzennej, a także tajemnic zegara. Dzięki propozycji Czytam Rozwiązuję Sprawdzam, która została starannie opisana w książce Johna Masona Matematyczne Myślenie, uczeń wdrażany jest do usystematyzowanego rozwiązywania zadań tekstowych. Może ją prosto wykorzystywać na tym oraz kolejnych etapach edukacyjnych.
Atutem tego zbioru jest możliwość użycia go równocześnie na zajęciach pozalekcyjnych w klasie piątej, jak i w pracy jednostkowej ucznia zainteresowanego matematyką. Materiał poszczególnych działów tematycznych można realizować w dowolnej kolejności. Sposobem na rozbudzenie zainteresowań matematycznych uczniów i podtrzymanie ich zaangażowania może być propozycja szkolnego konkursu matematycznego złożonego z trzech części, z których każda poprzedzona jest rozwiązywaniem pod kierunkiem nauczyciela pewnego zakresu zadań ze zbioru. Jest to sugestia z powodzeniem wykonywana wśród młodszych uczniów szkół podstawowych gminy Osielsko oraz Bydgoszczy.
Pomysł konkursu to sprawdzona koncepcja toruńskiej Ligi Zadaniowej, organizowanej od 1987 roku przy udziale nauczycieli zaangażowanych w pracę z uczniem zdolnym i w rzetelne nauczanie matematyki. Konkurs organizowany jest przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.