Problemy cyklu przeglądowo-naprawczego dla wieloelementowych obiektów technicznych w transporcie można odnosić do wielu rodzajów transportowych maszyn technologicznych. Pokazano je w licznych pracach naukowych dotyczących w szczególności pojazdów samochodowych i szynowych.
Zadania wymagające podjęcia tego typu prac odnoszą się do podatności obsługowej w zakresie kształtowania tego obszaru i metodyki, procedur i zakresu badań dla procesów wyznaczania zróżnicowanych aspektów podatności obsługowej.
Drugi problem to określenie i analiza podatności eksploatacyjnej urządzeń technicznych, w głównej mierze pojazdów kolejowych. Ocena stanu urządzenia technicznego, które jest eksploatowane i poddawane podatności obsługowej łączy się ściśle z problemem diagnostyki sprzętów.
Ta tematyka jest szczególnie szeroko omawiana w literaturze, z reguły w aspekcie rozważań teoretycznych. Liczne prace przedstawiają obszerny wachlarz możliwości adaptacji rozważań teoretycznych w procesie analizy stanu urządzenia; przede wszystkim taboru kolejowego.
Analizując zakres tych prac postanowiono zastosować je dla aplikacji w procesie oceny stanu pojazdu szynowego. Części diagnostyki technicznej oparto o analizę symptomów resztkowych. Zagadnienie określenia stanu urządzenia dokonano w oparciu o krzywe życia maszyny i wykorzystanie możliwości, którą daje teoria wrażliwości.
Dokonano wyboru metody, która jest zrealizowana w oparciu o wyniki rozważań teoretycznych, dających się zastosować w praktyce. Ten obszar może być przedmiotem oddzielnych badań.