Wpływ doświadczeń i emocji na zarys artykułu turystycznego
Książka prezentuje zagadnienia dotyczące turystyki w nowym ujęciu nauk ekonomicznych, eksponującym znaczenie doświadczeń i emocji – a więc czynników o charakterze istotnie niematerialnym i subiektywnym – w procesie kształtowania popytu i podaży produktów turystycznych. Autorka analizuje emocje i doświadczenia turystów jako znaczne elementy produktów turystycznych, a jednocześnie determinanty popytu turystycznego. Książka posiada zatem charakterystykę i analizę głównych składników rynku (artykułu i podaży oraz popytu) w nowym ujęciu, zgodnie z którym doświadczenia turysty (obecne i oczekiwane) są interpretowane nie tylko jako kryterium wyboru artykułu turystycznego, ale także jako źródło tworzenia jego wartości i wyznacznik jego ceny.
Autorka stara się wykazać zwłaszcza, że:
• własne pozytywne doświadczenia, wynikające z konsumpcji nabytych towarów i usług, wpływają na decyzje o powrocie do tejże konsumpcji w przyszłości;
• doświadczenia z konsumpcji usług o wysokim nasileniu cech niematerialnych są wartością samą w sobie i rozszerzają satysfakcję konsumenta;
• im pozytywniejsze doświadczenia z konsumpcji towarów i usług, tym pokaźniejsze szanse na dynamizację rozwoju danej sfery.
Ekonomia doświadczeń jest nową dziedziną badań ekonomicznych, podjętą poprzez autorów książki „The Expirience Economy” B. Josepha Pine’a II i Jamesa H. Gilmore’a, (...) Autorka wpisuje się z powodzeniem w nowy obszar badań, modelując tym samym nowy kierunek badawczy w naukach o turystyce (w tym typowo ekonomice turystyki). Wybrany poprzez Autorkę temat uznać należy za bardzo atrakcyjny i nowatorski.
Prof. Dr hab. Aleksander Panasiuk Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego