Współczesna cywilizacja światowa konfrontowana jest z wieloma problemami, takimi jak degradacja środowiska naturalnego, perspektywa wyczerpania bezkompromisowców energetycznych czy też ubóstwo i pokaźna dysproporcja w poziomie życia mieszkańców rozmaitych krajów.
Problemy te przyczyniły się do poszukiwania alternatywnych koncepcji minimalizujących zagrożenia dla rozwoju społeczno-gospodarczego. Przyjętą i powszechnie zaakceptowaną przez społeczeństwo jest koncepcja stabilnego rozwoju.
„stabilny rozwój oznacza dążenie do zapewnienia wszystkim żyjącym aktualnie ludziom i przyszłym pokoleniom dostatecznie wysokich standardów organicznych, ekonomicznych i społeczno-kulturowych w granicach tolerancji natury poprzez wprowadzenie w życie sprawiedliwości wewnątrzpokoleniowej i międzypokoleniowej" [Rogall 2010].
zrównoważony rozwój odnosi się zatem na ogół do ludzkich decyzji dotyczących sposobu życia. Wzrost konsumpcjonizmu narusza równowagę naturalną, a w konsekwencji – zagraża stabilności gospodarczej.
Skutki aktualnie podejmowanych decyzji ponosi prawie 8 mld światowej populacji, a ponosić je będą kolejne miliardy osób, które będą żyły w następnych stuleciach. Podstawowym sektorem umożliwiającym realizację celów jednostajnego rozwoju jest transport.
zrównoważony rozwój transportu powinien być zbudowany na trzech filarach – społecznym, środowiskowym i gospodarczym. Oznacza to, iż musi uwzględniać kryterium powszechnej dostępności, musi być bezpieczny pod względem zdrowotnym i naturalnym, musi także szanować zasadę sprawiedliwości międzypokoleniowej i być sprawny pod względem ekonomicznym.
W literaturze ekonomicznej przedmiotu istnieje niemało produkowanych analiz i ocen i wydanych rozporządzeń i aktów prawnych, określających duże spektrum argumentów wskazujących na szczególną rolę realizacji procesu jednostajnego rozwoju.
Podjęty przez Autorkę temat produktywności ekonomicznej realizacji strategii w sektorze transportu Unii Europejskiej wpisuje się w ten zakres problematyki, a przeprowadzone w jej ramach badania, z zasady ich wyniki i sformułowane w oparciu o nie wnioski, zalecenia i rekomendacje można postrzegać jako fundamentalne wytyczne i stymulatory, mające istotny wpływ nie tylko na korzystny rozwój samego sektora transportu, lecz także na poziom rozwoju gospodarki, korzyści ekonomicznych i społecznych państw i narodów.