David H. Barlow, Emily L. Bilek, Jamie A. Sherman, Ehrenreich-May Jill, Sarah M. Kennedy Dzieci, przeżywając silne emocje takie jak strach, lęk, smutek czy złość, mogą doświadczać dystresu, niepokoju, dyskomfortu. Choć nie zawsze werbalizują skomplikowane doznania, to ich zachowanie i emocjonalna ekspresja komunikują, iż trudno im znieść własne przeżycia emocjonalne. Żeby uniknąć nieprzyjemnych zaznać, podejmują działania nastawione na ich stłumienie, ucieczkę od nich lub odwrócenie od nich uwagi. Zachowania te z czasem są wzmacniane negatywnie, ponieważ za każdym razem, gdy uda się uniknąć przeżywania przytłaczających emocji i wywołującej je sytuacji, dyskomfort znika. Niestety stosowanie strategii opartej na unikaniu na dłuższą metę nie pozwala nauczyć się wydajniejszych i bardziej pomocnych sposobów radzenia sobie z intensywnymi emocjami. Program terapeutyczny opisany w niniejszym poradniku jest przeznaczony dla osób w wieku 7-13 lat dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi (m.in. Zaburzenie lękowe uogólnione, fobia społeczna, zaburzenie paniczne, fobie swoiste, agorafobia, zaburzenia depresyjne). Pomaga dzieciom zrozumieć odczuwane emocje i działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji,zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających uczuć. Uczy, że emocje - nawet te niełatwe i niewygodne - pełnią ważną funkcję, dlatego tak widoczna jest ich akceptacja, zezwalająca zapanować nad odruchową reakcją, żeby reagować sprawniej. Kształtowane w jego ramach umiejętności bazują na strategiach i zasadach zaczerpniętych z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii behawioralnej oraz terapii opartych na uważności i akceptacji. Niniejszy poradnik - stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty - służy do powtarzania i utrwalania wiadomości zdobytych w trakcie sesji. Mieści wszystkie materiały konieczne do wykonywania zadań zaleconych poprzez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla dzieci i ich rodziców, wspierając ich działania pomiędzy sesjami. Prezentowany program terapeutyczny wpisuje się w podejście transdiagnostyczne w terapii zaburzeń emocjonalnych - lękowych i nastroju (depresyjnych). Wykonano go z myślą o sprawnej pracy z młodymi osobami wykazującymi objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Jego modułowa struktura zezwala na terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej przypasować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Cele programu terapeutycznego obejmują: • udoskonalone zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych; • dopuszczanie do siebie emocji i ich akceptowanie; • podważanie automatycznych myśli i rozwijanie sprężystego myślenia; • wyeliminowanie emocjonalnego reagowania; • oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji; • zwalczenie negatywnych, unikowych reakcji; • reagowanie na emocje w konstruktywny sposób.
- Autorzy: Barlow David H., Bilek Emily L., Sherman Jamie A., Jill Ehrenreich-May, Kennedy Sarah M.
- Format: 19.0x24.5cm
- ISBN: 9788374899345
- objętość: 224
- Oprawa: Miękka
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Rok wydania: 2021
- Rok wydania: 2022
- Tłumacze: Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
- Wydawca: GWP