Na temat strategii działalności w mediach społecznościowych napisano mnóstwo, jednocześnie w publikacjach naukowych, jak i branżowych. Czy jednak można mówić o „strategii social media"? Czy może raczej strategia jest tylko jedna – na poziomie organizacji, a wszystko inne (w tym działania operacyjne związane z mediami społecznościowymi) powinno być jej podporządkowane? Opracowywane przez praktyków i teoretyków „strategie social media" na ogół traktują o zasadach występowaniu w tych mediach, w trakcie gdy istnieją na dodatek inne możliwości wykorzystania tychże kanałów.
Zbyt nieraz pomijany jest fakt,wykorzystanie mediów społecznościowych wykracza też poza marketing, a co dopiero promocję. Do napisania tej książki autorkę skłoniło przeważnie to, że w praktyce wyjątkowo niejednokrotnie nadużywane jest pojęcie „strategii".
użytkowane jest ono zwykle w kontekście występowaniu organizacji w mediach społecznościowych, zapominając, że media te mogą być także narzędziem działań marketingowych i pozamarketingowych (nie tyle chodzi o to, żeby potrafić „być" w tych mediach, ale wpierw o to, żeby umieć je wykorzystywać do swoich celów biznesowych i komunikacyjnych na wielu polach).
Strategiczne zarządzanie marketingowe z zastosowaniem mediów społecznościowych może dać pokaźną przewagę konkurencyjną, ale wymaga nieszablonowego spojrzenia na te media i wyjścia poza ich promocyjną, a choćby marketingową rolę.
Celem książki jest przedstawienie zagadnień wprowadzających do strategicznego użycia mediów społecznościowych w organizacji. Podjęto w niej następujące problemy: Jakie jest znaczenie strategii w organizacji i na czym polega strategiczne zarządzanie marketingowe? Jak należy rozumieć pojęcie „strategia social media"? Jakie jest miejsce mediów społecznościowych w strategii organizacji? W jaki sposób można użyć media społecznościowe do realizacji celów organizacji? Na czym polega strategiczne podejście do mediów społecznościowych? Książka jest asygnowana jednocześnie dla teoretyków, jak i praktyków, którzy chcą zgłębić zagadnienia związane z planowaniem i realizacją strategicznych działań z obszaru mediów społecznościowych, nie tylko w marketingu, lecz ogólnie w zarządzaniu organizacją.
Treść opracowania podzielono na cztery rozdziały. W rozdziale pierwszym omówiono koncepcję marketingu strategicznego. Zdefiniowano, czym naprawdę jest strategia, przedstawiając m.in. Jej militarną genezę.
Omówiono także wybrane typy strategii oraz opisano kształt koncepcji strategii blue ocean, strategii gry rynkowej i koncepcji V2MOM. W dalszej kolejności zaprezentowano projekt i sposób realizacji strategii, wskazując m.in.
kluczowe czynniki jej wykonania. Ważne było też omówienie idei zarządzania strategicznego i jego narzędzi. Ostatni podrozdział poświęcono strategii marketingowej. Przedstawiono wpierw rolę marketingu w zarządzaniu strategicznym i różnicę pomiędzy zarządzaniem marketingowym a zarządzaniem marketingiem.
Opisano charakterystykę strategicznego zarządzania marketingowego, a także planu marketingowego. Omówiono dodatkowo etapy formułowania strategii marketingowej. W drugim rozdziale skupiono się na problematyce miejsca mediów społecznościowych w strategii organizacji.
Zdefiniowano wpierw pojęcie tych mediów i wytypowano ich rodzaje. Wyznaczono również na ich podstawowe atrybuty. W dalszej kolejności przedstawiono rozważania na temat tego, czy media społecznościowe sprawdzą się w każdej organizacji.
Zwrócono uwagę na aspekty, którymi nie znamionuje się strategia social media. Przedstawiono na dodatek problem uwzględnienia mediów społecznościowych w strategii organizacji. Trzeci rozdział traktuje o obszarach wykorzystania mediów społecznościowych w organizacji.
W pierwszym podrozdziale omówiono obszar marketingu (i PR). Wyjaśniono, co oznacza pojęcie social media marketingu (SMM). Przedstawiono koncepcję social media marketing-mix oraz określono korzyści wykorzystywania SMM w praktyce.
Ważną częścią tego rozdziału było też omówienie problemu użycia mediów społecznościowych w badaniach marketingowych. Zaprezentowano m.in. Narzędzia analityczne, które są w tym zakresie pomocne, a także uwydatniono problem analizy otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego.
W dalszej części rozdziału przedstawiono możliwości użycia mediów społecznościowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi (np. Rekrutacji i selekcji pracowników ), w e-commerce oraz w usprawnieniu komunikacji wewnętrznej.
W ostatnim rozdziale zdefiniowano etapy planowania strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych w różnych obszarach działalności. Ważnym obszarem wykorzystania tych mediów jest marketing, wobec czego przedstawiono model RENL, który reprezentuje strategiczne podejście do social media marketingu.
Trzeci podrozdział poświęcono problemowi organizacji i koordynowania wykonania strategicznego planu wykorzystania social media. Na koniec niedługo wspomniano o wybranych wskaźnikach efektywności i efektywności wykonania strategicznego planu użycia social media.
Książka ta stanowi jedynie wprowadzenie do zagadnienia strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych w organizacji. Powstała ona najczęściej na podstawie źródeł wtórnych: raportów, publikacji branżowych i naukowych (monografii i czasopism).
Przedstawiono w niej case study z praktyki działalności przeróżnych firm. Zapoczątkowuje ona cały proces publikacji pod hasłem: „Social media strategicznie", w których omawiana problematyka będzie bardziej zgłębiana.