,,Istota marki rodzinnej polega na połączeniu dwóch systemów - rodziny i biznesu. Spoiwem tych komponentów jest nie tylko kapitał, lecz więź osób należących do jednej rodziny w układzie pokoleniowym. Wyznacza to sposób funkcjonowania podmiotu gospodarczego, determinuje cele, wpływa na kulturę organizacyjną i strategię działania.
jednocześnie nakładanie się systemów rodzinnego i firmowego prowadzi do wzajemnego nasilania relacji pomiędzy tymi systemami. Badania potwierdzają,efektywność firmy rodzinnej nie może być analizowana i oceniana bez analizy systemu rodzinnego.
firmy rodzinne są skłonne do wielkich ofiar, nawet do przetrwania długotrwałego załamania, by tylko oszczędzić producenta i społeczność wokół niej. Potwierdza to istnienie innej logiki aniżeli tylko w rozmiarze ekonomicznym.
producent rodzinna stała się modelem dla wszelkich firm. Powodem tego zainteresowania jest fakt, iż dzisiejsza firma, bardziej niżeli kiedykolwiek (...), zbudowana jest w oparciu o budulec, z którego zbudowane są również same rodziny.
Podejście to uwypukliło się w obliczu kryzysu gospodarczego ostatnich lat, który pokazał, iż przedsiębiorstwa rodzinne posiadają wysokie kompetencje do przetrwania w trudnych warunkach gospodarczych i radzą sobie lepiej producenta nierodzinne" - ze wstępu.,,Teza główna publikacji dotyczy potrzeby, możliwości i konsekwencji wynikających z harmonizacji kodów wartości, które autorka demonstruje w modelu Beliefs, będącym syntezą wartości wywodzących się z systemu rodzinnego i firmowego.
Im pokaźniejsza harmonizacja, tym obszerniejsza szansa na sukces. Główne wnioski, które autorka na podstawie tych badań wyprowadza są takie, że decyzje, jakie zapadają w firmach rodzinnych na rozmaitych etapach tego cyklu, nie mają swojego uzasadnienia w analizie strategicznej, ani też częstokroć - jak pokazują strategie praktyczne - w racjonalności ekonomicznej.
Za decyzjami strategicznych firm rodzinnych stoją także inne zmienne niżeli logika biznesowa. Różnice te najwyraźniejsze są w obszarze analizy zasobów, stawiania celów, poręcznych strategii HR, i strategii finansowych.
Zestawione w ramach procesu strategicznego dały pierwszy obraz na proces porównawczy: zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych i nierodzinnych" - z recenzji dra hab. Jana Klimka, prof. SGH. Adrianna Lewandowska - wizjonerka polskiej przedsiębiorczości rodzinnej, strateg, doradca, architekt sukcesu wielu polskich firm rodzinnych.
Partner zarządzający w Lewandowska i Partnerzy Family Business Consulting, założyciel i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, członek IFERA, wykładowca programu MBA, akredytowany partner PARP, inicjator Akademii Sukcesora, trener i doradca.