Wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim staje się zaangażowany pracownik, czyli taki, którego cechują trzy jednocześnie występujące właściwości: 1) identyfikacja z celami i wartościami marki, 2) pragnienie przynależności do organizacji, 3) podejmowanie działań wykraczających poza standardy.
Dążenie do ukształtowania takiej postawy jest dowodem wzrastającej świadomości, że pełni energii, kreatywni, nastawieni entuzjastycznie pracownicy są głównym źródłem tworzenia wartości marki i to oni decydują o przewadze konkurencyjnej w większym stopniu niż czynniki technologiczne albo finansowe.
Tymczasem w długim okresie eksperci sygnalizują zjawisko spadku poziomu zaangażowania pracowników, a także szerokie potencjalne rezerwy w tym zakresie. Równocześnie liczne badania prowadzone na świecie ukazują niemało korzyści wysokiego zaangażowania, jak pokaźniejsza skuteczność, wysoki poziom kreatywności i innowacyjności, obszerniejsze poczucie lojalności w stosunku do organizacji, a tym samym niższy poziom fluktuacji kluczowych pracowników, a także stabilizacja talentów.
firmy z niezaangażowanymi pracownikami znamionuje duża absencja, wysoki poziom stresu, trudności w podejmowaniu decyzji, brak skutecznej komunikacji, rozgrywki polityczne. S. Cook wskazuje dwa główne powody rosnącego w skali światowej znaczenia zaangażowania pracowników.
Są to coraz większa siła klienta i siła pracownika. Dlatego zaangażowanie pracowników stało się obowiązującym standardem w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Świadome budowanie w organizacji wydajnego zaangażowania wymaga systematycznego badania poziomu i czynników determinujących i podejmowania działań wytwarzających optymalne postawy i zachowania pracowników.
Zagadnienia te stanowią główny przedmiot rozważań w niniejszej książce. Ponad to zostały omówione metody i techniki wpływania na aktywność zawodową pracowników, ukierunkowane na kształtowanie zaangażowania w pracę i działalność organizacji wspomagających kreowanie wartości producenta dla interesariuszy.
Marta Juchnowicz przedstawiła: zmiany zachodzące w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji; istotę koncepcji zarządzania poprzez zaangażowanie; problemy oceny i pomiaru zaangażowania pracowników; metody oceny zaangażowania organizacyjnego i zaangażowania w pracę; motywowanie w zarządzaniu przez zaangażowanie; system motywowania do zaangażowania pracowników.
Podręcznik jest asygnowany dla studentów uczelni i kierunków ekonomicznych i menedżerów i przedsiębiorców. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.