Monografia w kompleksowy sposób prezentuje zintegrowane i dynamiczne podejście oparte na okazjach do rozwoju innowacyjności firm sektora MŚP. Obejmuje ono 10-etapowy proces eksploracji i eksploatacji okazji przebiegający w określonych warunkach kulturowych i organizacyjnych charakterystycznych dla firm reprezentujących przedsiębiorczy fason zarządzania.
użycie tego podejścia pozwala na wdrażanie innowacji o wyższym poziomie oryginalności, osiąganie pokaźniejszych korzyści z działalności progresywnej i redukuje bariery zarządzania innowacjami. Efekty te zweryfikowano pozytywnie na podstawie badań ilościowych na próbie 978 firm z 6 krajów europejskich, a także w ramach 10 pogłębionych studiów przypadku liderów progresywności z Czech i Polski.
Aplikacyjność modelu została zapewniona poprzez sformułowanie określonych zaleceń dla firm planujących rozwijać podejście oparte na okazjach do zarządzania innowacjami. Zostały one sformułowane na tyle ogólnie,umożliwiają kreatywne użytkowanie różnorodnych rozwiązań szczegółowych przypasowanych do zakresu działania i specyfiki potężnych przedsiębiorstw w praktyce gospodarczej.