Organizowanie działania przedsiębiorczego. Nowe spojrzenie na markę autorstwa Petera G. Kleina i Nicolai'a J. Fossa w oryginalny sposób ujmuje zagadnienie przedsiębiorczości i jej roli w funkcjonowaniu firmy.
Przedsiębiorczość, zbyt długo zaniedbywana poprzez ekonomistów i przedstawicieli nauk o zarządzaniu, przeżywa w ostatnich dwóch dziesięcioleciach pokaźny renesans nie tylko w środowiskach akademickich ekonomistów i badaczy problematyki zarządzania, ale też wśród ustawodawców, dydaktyków i praktyków.
Podobnie na znaczeniu jako dziedzina ekonomii i nauk o zarządzaniu zyskała teoria marki, wywodząca się z bezprecedensowego artykułu Natura marki autorstwa Ronalda Coase'a. Mimo to w świecie akademickim i w praktyce zarządzania wciąż niewiele łączy prace na temat przedsiębiorczości z literaturą o firmie.
Książka Organizowanie działania przedsiębiorczego zasypuje tę wyrwę, demonstrując i rozwijając przedsiębiorczościową teorię marki -- teorię, która skupia się na związkach pomiędzy przedsiębiorczością a zarządzeniem.
Korzystając z dorobku ekonomii austriackiej, praca ta opisuje przedsiębiorczość w kategoriach decyzji opartych na osądzie i podejmowanych w warunkach niepewności, a także przedstawia, że osąd stanowi siłę napędową gospodarki rynkowej i jest pojęciem kluczowym dla właściwego zrozumienia funkcjonowania i organizacji przedsiębiorstw.
Prof. Tomasz Mickiewicz napisał w przedmowie do książki: Jeśli przyjmiemy, iż rola przedsiębiorców w rozwoju zarówno na poziomie mikro, jak i w efektach zagregowanych na poziomie gospodarki jest kluczowa, to musimy wyjść poza tradycyjną teorię mikroekonomii, w której nie ma zbyt niemało możliwości analizy tego, w jaki sposób cykl zmiany jest spowodowany przez przedsiębiorców, wykorzystujących własne zasoby do innowacji i inwestowania i podejmujących się nieubezpieczonych zagrożeń i - jak uwydatnia Foss i Klein - podejmujących osądy dotyczące działania w oparciu o swoją oryginalną i niedoskonałą wiedzę.
Zgodnie z tym kluczowa wartość dodana tej książki leży w podkreśleniu, jak rozmaite wysiłki zmierzające do poszerzenia perspektywy mikroekonomicznej poza teorię równowagi marginalistycznej były ze sobą powiązane, jak się różniły i, w końcu, jakie były ich konsekwencje dla ujmowania przedsiębiorczości.
Foss i Klein argumentują w szczególności, że ekonomiczna analiza praw własności, bodźców, heterogeniczności kapitału oraz subiektywnej i rozproszonej wiedzy może prowadzić do sformułowania bogatej teorii przedsiębiorczości, która wychodzi poza perspektywę Walrasowskiej równowagi ogólnej.
Dr Jakub Bożydar Wiśniewski napisał o książce: Książka Petera Kleina i Nicolaia Fossa buduje bezprecedensowo konkretny pomost między dyscyplinami, jakimi są ekonomia i zarządzanie. W opinii autorów najskuteczniejszym w tym kontekście intelektualnym narzędziem jest austriacka szkoła ekonomii, a zwłaszcza wypracowana poprzez nią koncepcja przedsiębiorczości oraz producenta.
Klein i Foss w kompleksowy i sugestywny sposób przedstawiają wizję marki jako struktury organizacyjnej niezbędnej przedsiębiorcy do wdrażania jego wyjątkowego osądu w warunkach rynkowej niepewności, zrywając tym samym z wysoce nierealistycznymi i mechanicznymi opisami firmy obecnymi w literaturze neoklasycznej.
W związku z powyższym,,Organizowanie działania przedsiębiorczego" powinno okazać się wartościową lekturą nie tylko dla teoretyków ekonomii czy zarządzania,jeszcze dla praktyków biznesu, harmonizując z ich rynkowym doświadczeniem i zezwalając im dokonać na jego temat głębszej analitycznej refleksji.
O autorach Nicolai J. Foss jest profesorem im. Carlo de Benedettiego Zakładu Przedsiębiorczości na Uniwersytecie Bocconiego i profesorem strategiii zarządzania w Norweskiej Szkole Ekonomii. Peter G.
Klein jest profesorem im. W. W. Carutha Zakładu Przedsiębiorczości na Uniwersytecie Baylora oraz profesorem strategii i zarządzania w Norweskiej Szkole Ekonomii.