„Wiedza o psychice pacjenta, procesach intrapsychicznych, psychopatologii, a także zróżnicowanych metodach innowacyjnania terapeutycznego stanowi fundament zawodowej kompetencji. Przyglądając się jednak z bliska, w jaki sposób owa wiedza i płynące z niej umiejętności ergonomiczne są obecne w gabinecie psychoterapeutycznym, odkrywamy, że niekiedy mądrość i produktywność terapeuty polegają na czymś odwrotnym: na niewiedzeniu, wahaniu się, wręcz lekceważeniu własnych myśli. Wtedy pojawia się pytanie: Kiedy WIEM jest konieczne, a kiedy niezbędne jest właśnie NIE WIEM?"
Fragment Wprowadzenia
„Mam głębokie przekonanie, iż ta oryginalna, świetnie napisana, erudycyjna, udokumentowana empirycznie, dotykająca istoty cyklu terapeutycznego monografia powinna być podstawową lekturą jednocześnie dla młodych, zaczynających swoją drogę zawodową psychoterapeutów, jak i dla doświadczonych praktyków, nauczycieli psychoterapii i superwizorów. [...] Dostarcza ona bowiem teoretycznego i empirycznego materiału, który zmusza do przemyślenia, czym w istocie jest koncept diagnozy psychoterapeutycznej [...], jakie jest miejsce teorii w procesie poznawania pacjenta/klienta oraz na czym ma polegać rozwój psychoterapeuty, jak uczyć umiejętności korzystania z niewiedzenia, jak uczyć pozostawania w dialogu, a nie w jego pozorności, jak uczyć sztuki dialogu".
Z recenzji prof. Dr hab. Barbary Józefik
Dr n. Społ. Wojciech Drath - psycholog, psychoterapeuta, superwizor aplikant Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. W 2016 roku obronił doktorat zatytułowany Idea i praktyka niewiedzenia w psychoterapii. Kieruje zespołem terapeutycznym Pracowni nad Sobą. Od 2013 roku jest związany z Fundacją Rozwoju Terapii Rodzin „Na Szlaku".
Prof. Dr hab. Bogdan de Barbaro - psychiatra, psychoterapeuta i superwizor psychoterapii. W latach 1993-2016 kierował Zakładem Terapii Rodzin Katedry Psychiatrii, a w latach 2016-2019 Katedrą Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Należy do Editorial Advisory Board pisma „Psychiatry: Interpersonal and Biological Process".