Cel standardu 1
Grupa docelowa 1
Oświadczenia standardowe 2
kanon I. Podstawy teoretyczne pracy pielęgniarki/położnej na stanowisku E. Ds. D 3
Uzasadnienie 3
Kryteria struktury 4
Kryteria procesu 4
Kryteria wyniku 5
standard II. Gromadzenie i ocena informacji prowadzona poprzez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. Ds. D 7
Uzasadnienie 7
Kryteria struktury 8
Kryteria procesu 8
Kryteria wyniku 11
standard III. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej do celów edukacji diabetologicznej 13
Uzasadnienie 13
Kryteria struktury 13
Kryteria cyklu 14
Kryteria wyniku 15
standard IV. Planowanie edukacji diabetologicznej poprzez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. Ds. D 16
Uzasadnienie 16
Kryteria struktury 16
Kryteria procesu 20
Kryteria wyniku 22
standard V. Realizacja planu edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położą na stanowisku E. Ds. D 24
Uzasadnienie 24
Kryteria struktury 24
Kryteria procesu 26
Przekazywanie wiedzy 26
Kształtowanie umiejętności 28
Kształtowanie postawy 28
Inne zadania i interwencje 30
Kryteria wyniku 33
kanon VI. Ewaluacja edukacji diabetologicznej prowadzonej poprzez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. Ds. D 37
Uzasadnienie 37
Kryteria struktury 38
Kryteria procesu 39
Kryteria wyniku 40
standard VII. Współpraca interdyscyplinarna w edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. Ds. D 43
Uzasadnienie 43
Kryteria struktury 44
Kryteria cyklu 44
Kryteria wyniku 45
standard VIII. Rozwój umiejętności zawodowych pielęgniarki/położnej na stanowisku E. Ds. D 46
Uzasadnienie 46
Kryteria struktury 46
Kryteria procesu 47
Kryteria wyniku 48
kanon IX. Doskonalenie jakości opieki sprawowanej poprzez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. Ds. D 49
Uzasadnienie 49
Kryteria struktury 50
Kryteria procesu 50
Kryteria wyniku 51
standard X. Progresywnanie według zasad etyki zawodowej pielęgniarki/ położnej na stanowisku E. Ds. D 53
Uzasadnienie 53
Kryteria struktury 53
Kryteria procesu 54
Kryteria wyniku 54
kanon XI. Prowadzenie badań naukowych poprzez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. Ds. D. 56
Uzasadnienie 56
Kryteria struktury 56
Kryteria cyklu 57
Kryteria wyniku 58
Załączniki 59
Załącznik 1.
Słownik wybranych pojęć użytych w standardzie® 59
Użyte w standardzie pojęcia pochodzące z katalogu ICNP 63
Załącznik 2. Zasady organizacji edukacji diabetologicznej 65
Załącznik 3. Obszary i poziomy edukacji diabetologicznej 67
Załącznik 4. Miejsce świadczenia edukacji diabetologicznej poprzez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. Ds. D. 68
Załącznik 5. Lokalizacja 68
Załącznik 6. Warunki lokalowe i wyposażenie pomieszczenia, środki dydaktyczne w miejscu edukacji diabetologicznej 69
Załącznik 7. Zalecenia w opiece diabetologicznej PFED 71
Załącznik 8. Kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną 99
Załącznik 9. Jednostkowa karta edukacji diabetologicznej nr 1 101
Załącznik 10. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 2. Żywienie 105
Załącznik 11. Jednostkowa karta edukacji diabetologicznej nr 3. Samokontrola glikemii z zastosowaniem glukometru 108
Załącznik 12. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 4. System ciągłego monitorowania glikemii (CGM ) 111
Załącznik 13. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 5. Terapia z zastosowaniem ciągłego podskórnego wlewu insuliny (OPI ) 113
Załącznik 14. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 6. Podawanie insuliny wstrzykiwaczem typu pen 116
Załącznik 15. Propozycje oceny jakości i skuteczności świadczeń wykonywanych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. Ds. D. 118
Piśmiennictwo 124