Jest to wartościowa poznawczo i oparta na rzetelnych rozpoznaniach źródłowych rozprawa, która w zdyscyplinowany (pod względem formalnym i metodologicznym) sposób prezentuje wizje życia teatralnego kreowane poprzez trzy czasopisma branżowe demonstrujące się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Nadal brakuje opracowań dotyczących dziejów krytyki teatralnej w ostatnich latach trwania PRL. Książka Pani Joanny Królikowskiej nieprzeciętnie przedstawia społeczno-polityczne uwikłania redaktorów naczelnych, ich zmagania z cenzurą oraz sieć napięć polityczno-towarzyskich, które odciskały piętno na jednostkowych strategiach pisarskich i krytycznych. Publikacja jest niebanalną i inspirującą propozycją uzupełniającą dotychczasowy stan wiedzy na temat życia społeczno-kulturalnego w Polsce w latach osiemdziesiątych XX stulecia. Postawa badawcza, wolna od przekonania o możliwości stworzenia „obiektywnego”, opartego na „prawdzie” i ponadjednostkowego obrazu przeszłej rzeczywistości, wymaga starannego warsztatu badawczego związanego m.in. Z krytyką źródeł. W tym przypadku Autorka wykazała się wielkimi umiejętnościami.
Z recenzji prof. Dr. Hab. Krzysztofa Kurka