Ambicją autorów niniejszego przewodnika metodycznego jest dostarczenie nauczycielom przedmiotów ekonomicznych w szkołach ponadgimnazjalnych praktycznych, prekursorskich narzędzi dydaktycznych, które umożliwią uczniom aktywne uczestnictwo w zajęciach z ekonomii dzięki znalezieniu się w sytuacjach zbliżonych do tych, które spotykać będą w swym dorosłym życiu.
wykorzystanie proponowanych metod sprawi, iż uczeń przestanie być przedmiotem kształcenia, jak w tradycyjnym nauczaniu, a wyszuka się w przypadku podmiotu procesu dydaktycznego, włączającego się aktywniej w tok pracy szkoły na zajęciach i poza nimi.
Ułatwi mu to dostrzeżenie powiązania teorii z praktyką, a także uświadomienie sobie, że kształcenie ekonomiczne nie jest wiedzą abstrakcyjną, lecz zajmuje się zagadnieniami bliskimi wielu ludziom w życiu powszednim i ich rutynowych działaniach.
Z Przedmowy Przykłady zamieszczone w przewodniku ilustrują użycie aktywizujących metod w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych, takich jak: studium przypadku, inscenizacja, wywiad z ekspertem, wycieczka dydaktyczna czy metoda projektu, a także zakładanie i prowadzenie firm uczniowskich.
Krótka charakterystyka każdej z metod skupia się na jej specyfice, wskazując jednocześnie na potencjał dydaktyczny jej użycia na zajęciach szkolnych. Ten z kolei podkreślają przykłady z praktyki nauczania, które wskazują możliwości łączenia nowoczesnej metodyki z różnorodnymi treściami ekonomicznymi, ujętymi w podstawach programowych przedmiotów „podstawy przedsiębiorczości" i „ekonomia w praktyce" i innych przedmiotów ekonomicznych.
Do ksiązki załączona jest płyta CD z materiałami lekcyjnymi i załącznikami. Niniejsza publikacja powstała w ramach projektów EKOLAN wykonywanych w latach 2008-2012 w województwie lubuskim. Projekty, objęte patronatem Lubuskiego Kuratora Oświaty, realizował Instytut Kształcenia Ekonomicznego (niem.
Institut für Ökonomische Bildung – IOEB) w Oldenburgu we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie Wlkp. Instytut Kształcenia Ekonomicznego (niem. Institut für Ökonomische Bildung – IOEB) jest samodzielną placówką naukowo-dydaktyczną przy Uniwersytecie im.
Carla von Ossietzkiego w Oldenburgu. To największy w krajach niemieckojęzycznych ośrodek wspierający nauczycieli szkół ogólnokształcących w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych, prowadzący doskonalenie zawodowe nauczycieli i tworzący dla nich bazy materiałów dydaktycznych (www.wigy.de).
W Polsce Instytut Kształcenia Ekonomicznego realizował w województwie lubuskim, pod patronatem Lubuskiego Kuratora Oświaty i przy wsparciu Wojewódzkiego Ośrodka Meto-dycznego w Gorzowie Wielkopolskim, projekty EKOPOS (2003-2005) i EKOLAN (2008-2012).
Celem pierwszego było opracowanie scenariuszy lekcji do przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości", a drugi poświęcony był metodyce nauczania przedmiotów ekonomicznych. Wybrane materiały z tych projektów zostały wykorzystane w niniejszym przewodniku metodycznym.
Ta współpraca jest kontynuowana z udziałem szkół i placówek holenderskich w ramach projektu unijnego IMPULS, którego tematem przewodnim są kontakty z praktyką w orientacji zawodowej.