Dziesiąty tom Studiów z Architektury nowoczesnej, zatytułowany Budynki kultury – teatry, opery, filharmonie składa się z sześciu opracowań autorów reprezentujących różne ośrodki naukowe w Polsce, którzy dzielą się swymi badaniami i spostrzeżeniami na temat współczesnej architektury, lecz także omawiają własne projekty, ukazując drogę od idei, przez koncepcję architektoniczną, do realizacji obiektu.
W książce omówiono okoliczności powstania Metropolitan Opera w Nowym Jorku wraz ze szczególnym udziałem polskiego projektanta Tadeusza Łęskiego. Prezentowane są nieszablonowe realizacje Tomasza Koniora. Ukazane są eksperymentalne rozwiązania scen teatralnych na przykładzie Gardzienic, przenośnych teatrów (Reduta, Cricot i inne), a także sal dopasowanych do zmieniających się potrzeb.
W tomie znajdują się analizy z zakresu architektury, historii sztuki, teatrologii i literaturoznawstwa, dotyczące kwestii związanych z projektowaniem obiektów kultury, kreowaniem przestrzeni i użyciem dekoracji, wpisaniem wielorakich funkcji w obiekty istniejące, a także uzyskaniem określonych walorów użytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów akustycznych.