niejednokrotnie przyjmuje się, iż modernizm artystyczny ukonstytuował się w opozycji do powtórzenia, że zyskał tożsamość dzięki wykluczeniu go ze wszystkich swych sfer, rządzonych nakazem inwencji i kreacji tego, co świeże. Punktem wyjścia książki Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji jest pytanie o to, czy wykluczenie powtórzenia w sztuce nowoczesnej było i - co ważniejsze - w ogóle mogło być wydajne. W oparciu o inspiracje płynące z filozofii Deleuze'a i Derridy, jak na dodatek ze współczesnego dyskursu estetycznego autor rozwija projekt "heurystyki powtórzenia", przedstawiając powtórzenie - za każdym razem paradoksalnie powiązane ze zdarzeniem różnicy bądź inności - jako konstytutywny wymiar kluczowych praktyk i zagadnień modernizmu. Odkrycie wielości zróżnicowanych, jednostkowych postaci powtórzenia pociąga za sobą reinterpretację takich nawet zagadnień, jak rewolucja modernistyczna, unizm czy sztuka in situ. Na skutek czego pozwala spojrzeć w odmienny sposób na modernizm jako wewnętrznie złożone dziedzictwo, którego przyszłość pozostaje dziś do rozstrzygnięcia bądź teź wynalezienia.
Tomasz Załuski - ukończył historię sztuki i filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Pracownik Zakładu Teorii i Historii Sztuki w Akademii Sztuk pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Autor i tłumacz tekstów poświęconych m.in. Współczesnej filozofii francuskiej oraz sztuce modernistycznej i współczesnej.