Edukacja nauczycielska polonisty. Tom XII Autorzy kolejnego tomu serii „Edukacja nauczycielska polonisty" przekonują o nieuzasadnionej nieobecności literatury współczesnej w szkolnej edukacji. Analizują przeszkody w jej odbiorze i oferują sposoby ich przezwyciężania.
Podsuwają nauczycielom pomysły na motywowanie do lektury, dowodzą, iż zmaganie z sensem dzieła staje się intelektualną przygodą, namawiają do autorefleksji nad wartością spotkań z literaturą. Zawarty w tomie Lektura szkolna bliżej teraźniejszości dobór tytułów współczesnej prozy i poezji celowo odchodzi od kanonicznego spisu dzieł, stanowiąc pewną sugestię dla polonistów, żeby to oni decydowali o wyborze nowych lektur, kierując się potrzebami i problemami, jakie dotyczą ich wychowanków, a nie przywiązaniem do polonistycznych konspektów lekcji i do swych lekturowych przyzwyczajeń.
Autorzy oferują ciekawe odkrywanie poezji poprzez refleksje o poetach i wierszach uwrażliwionych na malarstwo, poprzez spotkania z twórcami nieznanymi i poezją nieopisaną poprzez znawców i prowokowanie odbiorcy do bezustannych reinterpretacji wątków, tematów, toposów obecnych w kulturze na przestrzeni wieków.
Podsuwają nauczycielom rozmaite koncepcje na szkolne spotkania z najnowszą prozą Olgi Tokarczuk, Janusza Andermana, Doroty Masłowskiej, Andrzeja Stasiuka, Jarosława firma Rymkiewicza, Wojciecha Kuczoka, Antoniego Libery i innych.