Przedstawiony przeze mnie problem ma złożony charakter. W niniejszej pracy zaprezentowałam inne ujęcie metodologiczne, niżeli opisywane dotąd w literaturze przedmiotu odnośnie procesów komunikacyjnych w klasie szkolnej.
Moim nadrzędnym celem nie było uzyskanie jednoznacznych rozstrzygnięć, lecz zarysowanie pewnych nowych, osiągalnych dróg dochodzenia do poznania uczniów, ich wiedzy i użycia tego potencjału w procesie edukacyjnym.
Mam nadzieję, że niniejsza praca stanie się jedną z ważniejszych pozycji w literaturze przedmiotu, proponowanej studentom pedagogiki studiującym na specjalnościach: edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne i innych specjalnościach nauczycielskich.
równocześnie wyrażam nadzieję, że niniejsza praca pozwoli studentom pedagogiki – przyszłym nauczycielom pogłębić merytoryczne kompetencje w zakresie przygotowania do zawodu nauczyciela, a już pracującym nauczycielom – podjąć działania autodoskonalące.
(fragment wstępu)