Z wielu powodów pierwsze lata po wejściu Polski do Unii Europejskiej nazwać możemy „złotą dekadą polskiej mobilności". Stopniowe otwieranie rynków pracy państw zachodnich, swoboda poruszania się po Europie, prędko rozwijająca się siatka tanich połączeń lotniczych, czy w końcu dynamiczny rozwój komunikacji internetowej – wszystko to w wydatnym stopniu sprzyjało decyzjom emigracyjnym.
W jaki sposób może zmieniać jednostkę pobyt na emigracji? Które obszary egzystencji stają się istotnie wrażliwe? Jakie lekcje proponuje „migracyjna szkoła życia"? Na podstawie przeprowadzonych badań wśród reemigrantów z woj.
śląskiego w książce podjęta została próba identyfikacji zróżnicowanych wymiarów migracyjnego doświadczenia. Analizując procedury adaptacji i readaptacji, znaczenia przypisywane pobytowi za granicą, ale też jego konsekwencje dla rozwoju osobistego i zawodowego, autorzy poszukiwali mechanizmów uniwersalnych.
Ich poznanie może być przydatne dla udoskonalonego zrozumienia fenomenu ludzkiej mobilności. Książka może być także inspiracją dla tworzenia programów integracyjnych – nakierowanych jeszcze na imigrantów aktualnie przybywających do Polski.