Jednym z najmocniejszych rodzajów ryzyka, które oddziaływuje na markę jest tzw. Ryzyko strategiczne, stanowiące główny temat niniejszego opracowania. Waga podjętego tematu wynika niejednokrotnie z niedostrzegania albo niedoceniania przez instytucje niebezpieczeństw, jakie niesie ryzyko strategiczne, a głównie niskiej świadomości samego pojęcia i siły ryzyka strategicznego w świecie biznesu.
Organizacje funkcjonują po to, aby realizować cele stawiane im przez akcjonariuszy, będących najważniejszymi interesariuszami każdej firmy. Inwestor decydując się na inwestycję w dane przedsiębiorstwo oczekuje wzrostu wartości producenta, co powinno być jednocześnie głównym celem strategii, według której podąża organizacja.
Turbulentne środowisko zewnętrze i wewnętrzne wpływa na dobór strategiczny, koncepcję oraz realizację strategii przez markę, to ono również przekłada się na sytuację akcjonariusza inwestującego własne środki w dany podmiot. Zatem, to właśnie ryzyko występujące w bezpośrednim i pośrednim otoczeniu podmiotu determinuje poziom wartości osiąganej przez akcjonariusza.
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja ryzyka strategicznego, jego wielkości, siły oddziaływania na organizację, a także pokazanie,firmy, które posiadają wdrożone systemy zarządzania ryzykiem strategicznym prezentują wyższą wartość dla akcjonariuszy.