siążka stanowi kompendium wiedzy w zakresie teoretycznych i praktycznych podstaw zagadnień jakościowych w zarządzaniu organizacją. Autorski zamysł monografii powstał w wyniku przemyśleń nad ekonomiczno-zarządczymi aspektami jakości w perspektywie dwóch koncepcji, a mianowicie: kompleksowego zarządzania jakością (Total Quality Management - TQM) i zarządzania wartością (Value Based Management - VBM).
Przedmiotem monografii są koszty jakości, ich definicje, modele oraz wybrane zagadnienia z obszaru zarządzania kosztami (metody, techniki i narzędzia). Doświadczenia w dziedzinie zarządzania jakością pokazują, iż najważniejszym zagadnieniem jest wypracowanie strategii jakości, która powinna się wspierać na adekwatnej diagnozie silnych i słabych stron organizacji, wykonywanej począwszy od postawienia następujących pytań: Jaki jest poziom zadowolenia naszych klientów$166 Gdzie powstają wady/braki jakościowe i jakie są ich zewnętrzne i wewnętrzne przyczyny$167 Zbyt nieraz czynniki zewnętrzne (presji, konkurencji, coraz bardziej wymagający rynek, wykorzystanie nowych technice, zobowiązania wynikające z norm) odgrywają rolę pobudzającą, wpływają na czas działania, formalizm postępowania, margines manewru i prowadzą do niepowodzeń (np.
wprowadzanie kół jakości bez strategii ogólnej, opracowywanie przedsięwzięć i przewodników jakości bez ich powiązania z polityką globalną organizacji, uwrażliwianie personelu na jakość bez trafnych metod zarządzania jakością).
Powodzenie przedsięwzięć związanych z zapewnianiem jakości, połączone jest ze zdolnością do podważenia istniejącej organizacji przedsiębiorstwa. Zmiana postaw, wzajemnych powiązań, operacyjnych sposobów działania, organizacji, koncepcji, rodzi dynamikę działania zbudowaną z dwóch podstawowych komponentów składowych: ekonomicznego, który wynika z lepszego komunikowania się z klientami i redukcji kosztów wad jakościowych, ludzkiego, który wynika z udziału, możliwości swobodnego wyrażania myśli, opinii i inicjatyw, które wykazują wszyscy pracownicy organizacji, przyczyniając się do powstawania zarządzania partycypacyjnego.
Monografia może być używana jako literatura uzupełniająca w procesie kształcenia studentów, słuchaczy studiów podyplomowych, doktorantów oraz może być inspiracją do dalszych rozważań pozostałych zainteresowanych zajmujących się szeroko rozumianym zarządzaniem jakością.
Adresowana jest ona w dodatku do wyższej i średniej kadry kierowniczej przedsiębiorstw, pełnomocników systemu zarządzania jakością, zainteresowanych rozwojem wiedzy o kosztach jakości.