Książka Społeczno-kulturowe implikacje migracji dzieci stanowi rozwinięcie moich analiz i badań dotyczących kulturowych, społecznych i pedagogicznych kontekstów dzieciństwa w przypadku różnicy kulturowej i odmienności etnicznej, zawartych w poprzedniej publikacji Adopcja międzyrasowa (2018).
W niniejszej pracy staram się w głównej mierze określić społeczno-kulturowe warunki i następstwa migracji osób małoletnich. Ze względu na podjęty w książce temat, na jej stronach niejednokrotnie odwołuję się do kategorii dzieciństwa i znaczenia relacji dziecko – dorosły.
Dziecko jest ważnym podmiotem refleksji pedagogicznej, a dzieciństwo przedmiotem rozważań w pracach polskich pedagogów. Chociaż studia nad dzieciństwem są głównie przyporządkowane do obszarów pedagogiki społecznej albo pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, to z całą pewnością w tradycji polskiej myśli pedagogicznej istnieje zakorzenione przekonanie o adekwatności stwierdzenia Janusza Korczaka, że […] to jeden z najzłośliwszych błędów sądzić, iż pedagogika jest nauką o dziecku, a nie o człowieku… Nie ma dzieci – są ludzie; lecz o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć (Cyt.
za: Śliwerski, 2007: 23).