UWAGA! e-book jest skanem zapisanym w formacie PDF. REPRINT. Pierwszą relacją o bóstwach słowiańskich, którą trudno zweryfikować, jest pochodząca z II połowy XIII wieku Knýtlinga saga, stanowiąca uzupełnienie Gesta Danorum Saksa Gramatyka.
Oprócz bóstw wspomnianych poprzez Saksa pojawiają się dwa świeże imiona bóstw czczonych na Rugii, których interpretacja i wiarygodność nastręcza trudności. Imię pierwszego bóstwa, Tjarnaglofi oferuje się przede wszystkim odczytać jako Czarnogłów i powiązać wówczas ze wspomnianym poprzez Helmolda Czarnobogiem.
O mnóstwo więcej trudności powoduje Pizamar. Najobszerniejszym źródłem zawierającym nieprzystępne do weryfikacji imiona bóstw słowiańskich jest panteon zawarty w kronice Jana Długosza. Długosz wspomina kilka bóstw, które nie pojawiają się we wcześniejszych źródłach, część z nich demonstrując jako analogie do bóstw greckich.
(https://pl.wikipedia.org/wiki/Bogowie_słowiańscy) Niniejsza publikacja stanowi pełne zestawienie panteonu słowiańskiego przedstawionego przez Jana Długosza. Namawiamy do lektury!