Kim jest ufalny pacjent? Jaka część mózgu jest nazywana kochanką neurochirurgów? Czym różni się dyrygowanie w filharmonii od dyrygowania w operze? W jakich utworach frak dyrygenta się nie marszczy?
Dominika Byczkowska-Owczarek analizuje rolę ciała w zawodach wysokospecjalistycznych – neurochirurga i dyrygenta orkiestrowego, które na ogół kojarzą się z rozległą wiedzą teoretyczną. Jak się jednak okazuje, za sukcesem w tych dziedzinach stoją tysiące godzin pracy, w tym fizycznej, polegającej na kontroli własnych ruchów i mimiki twarzy i umiejętnej współpracy z innymi bez użycia słów. W publikacji został przedstawiony proces pracy przez ciało w obu badanych profesjach, ze szczególnym uwzględnieniem takich jego aspektów, jak: przywództwo, tożsamość zawodowa, technika, praca w zespole, komunikowanie, sytuacja pań wykonujących te zawody czy samotność. Pokazano także, jak w profesjach o kilkusetletniej historii i unikalnej kulturze pracy tworzeni są indywidualiści.
Na podstawie prowadzonych przez sześć lat jakościowych badań socjologicznych autorka proponuje koncepcję społecznego konstruowania cielesności w obszarze roli zawodowej. Stawia ciało w centrum socjologicznego zainteresowania i omawia sposoby jego przekształcania i używania w trakcie pracy.
Autorka od wielu lat zajmuje się badaniem ciała i cielesności i jest bez wątpienia ekspertką w tym obszarze. Jej książka niezaprzeczalnie wykracza poza ramy socjologii ciała/ucieleśnienia. Sytuuje się na styku najróżniejszych subdyscyplin: socjologii ciała, socjologii pracy, a także workplace studies, co wskazuje na jej interdyscyplinarny charakter,ponadto na umiejętność łączenia przez autorkę perspektyw wywodzących się z przeróżnych studiów. Publikacja dostarcza wielu danych, począwszy od historii zawodów po funkcjonowanie środowiska, męską dominację i rozwój kariery. Można zatem powiedzieć, że praca poprzez ciało jest tylko jednym z elementów opisywanych w niej światów społecznych.
Z recenzji dr hab. Honoraty Jakubowskiej, prof. UAM