Książka stanowi obfite studium pokazujące sytuację na rynku oszczędności jednostkowych w Polsce, jego analizę podmiotową i przedmiotową, a także opis czynników mających wpływ na sposób rywalizacji pomiędzy instytucjami finansowymi.
Czytelnik znajdzie w niej omówienie sytuacji podmiotów obecnych na rynku oszczędności jednostkowych w Polsce – zarówno gospodarstw domowych reprezentujących podaż środków finansowych, jak i instytucji finansowych zgłaszających popyt na te środki.
Część analizy dotycząca gospodarstw domowych obejmuje podejmowane poprzez nie decyzje finansowe, cele i motywy działania na tle teorii dotyczących konsumpcji i oszczędzania. Przedstawione zmiany w przypadku dochodowej gospodarstw domowych w Polsce oraz ich postawach i skłonności do oszczędzania znajdują odzwierciedlenie w zmieniającej się wielkości i strukturze oszczędzania.
atrakcyjne i zaskakujące wnioski płyną z porównania skłonności do oszczędzania gospodarstw domowych w najróżniejszych krajach. Książka gromadzi na dodatek pogłębioną analizę sytuacji instytucji rywalizujących o oszczędności, tj.
banków, towarzystw ubezpieczeniowych, towarzystw funduszy inwestycyjnych, podmiotów maklerskich, a także towarzystw emerytalnych oraz ocenę i porównanie ich siły i pozycji rynkowej. Dodatkowym walorem publikacji jest wnikliwe omówienie instrumentów wykorzystywanych przez instytucje finansowe w rywalizacji o oszczędności ludności, a także rozważania dotyczące sposobu i zakresu w jaki instytucje finansowe wykorzystują poszczególne narzędzia konkurowania, tj.
dywersyfikację oferty, cenę, dystrybucję, promocję i czynniki niematerialne – personel i wizerunek. Ocenę skuteczności instrumentów używanych poprzez konkurujące na rynku oszczędności instytucje przeprowadzono na podstawie analizy wyników badania ankietowego, którego celem była m.in.
identyfikacja czynników wpływających na decyzje i zachowania klientów dotyczące oszczędzania, w tym determinant wyboru poszczególnych form lokowania nadwyżek finansowych. Aktualność i doniosłe znaczenie poruszanej tematyki, jak w dodatku nieduża liczba publikacji i opracowań dotyczących konkurencji o oszczędności sprawiają, iż książka może stanowić wartościowe źródło informacji równocześnie dla studentów uczelni ekonomicznych pragnących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu konkurencji i rynku oszczędności, jak i dla pracowników naukowych wyższych uczelni.
Powinna też zainteresować pracowników instytucji finansowych dążących do rozszerzenia produktywności działań konkurencyjnych w zakresie przyciągania oszczędności. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.