Pojawienie się i upowszechnienie nieklasycznej własności prywatnej przedsiębiorstwa, opartej na rozdzieleniu własności i zarządzania, a następnie zdominowanie poprzez ten rodzaj własności współczesnych gospodarek, zrodziło potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań zarządczych, zapewniających jednocześnie sprawną realizację celów właścicieli przedsiębiorstw, jak i stworzenie efektywnych mechanizmów gwarantujących integrację tych celów z celami menedżerów.
Odpowiedzią na takie zapotrzebowanie było powstanie i szybki rozwój koncepcji zarządzania wartością (value based management) integrującej strategię przedsiębiorstwa ze sferą zarządzania finansami. Stanowczym celem monografii jest prezentacja i egzemplifikacja znaczenia kategorii wartości przedsiębiorstwa i mechanizmów jej pomiaru i oceny, jako determinantów cyklu ewoluowania współczesnego zarządzania.
Ramową strukturę publikacji wyznaczają następujące zagadnienia: złożone uwarunkowania cyklu zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach oddziaływania procesów globalizacji - ich prezentacja i ocena znaczenie kategorii wartości z punktu widzenia mechanizmów zarządzania przedsiębiorstwem, a także powstania i ewoluowania koncepcji zarządzania wartością istota oraz narzędzia pomiaru sprawności kreowania wartości przedsiębiorstwa zastosowanie narzędzi pomiaru produktywności kreowania wartości dla potrzeb analizy kształtowania wartości przedsiębiorstw sektora budowlanego w Polsce.
Oddając niniejszą monografię do dłoni Czytelników, Autorzy wyrażają przekonanie, iż będzie mogła ona stać się twórczym wkładem w rozwój badań nad złożonymi mechanizmami zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wzbogacając równocześnie dorobek naukowy w zakresie teorii i praktyki zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami.
Monografia powstała z myślą zarówno o osobach studiujących podejmowaną w niej problematykę, jak i o przedstawicielach praktyki współczesnego zarządzania. Wpisuje się bowiem w trend poręczny nauk o zarządzaniu i jakości.