Tytuł publikacji i problematyka zamieszczonych w niej artykułów wpisują się w obszar interdyscyplinarnych badań i dyskusji nad kształtem współczesnej edukacji – w tym edukacji polonistycznej – i perspektyw jej rozwoju.
zasadniczą rolę w opisach tego zagadnienia pełnią procesy będące efektem bezprecedensowych zmian, jakie zachodzą w świecie pod wpływem nowych mediów i technice informacyjno-komunikacyjnych, ekspansywnej popkultury, cyfryzacji oraz wielu innych zjawisk wyznaczających aktualne i przyszłe kierunki rozwoju społeczno-kulturowego.
niemało z nich dotyczy napięć, jakie powstają pod wpływem oddziaływania przeciwstawnych trendów, tj. Pomiędzy tym co globalne a tym co lokalne; tym co uniwersalne a tym co jednostkowe; między tradycją a progresywnością, dążeniem do osiągnięcia równowagi a eksponowaniem chaosu i niepewności; pomiędzy trwałością i ciągłością zjawisk a ich zróżnicowaniem, niestałością i wieloznacznością itd.
Tak diagnozowane realia współczesności zdaniem wielu badaczy to epokowe wyzwania szkolne i edukacyjne.