Prezentowana publikacja wpisuje się w obszar zagadnień dotyczących trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych, które na gruncie polskim stały się przedmiotem szczególnych analiz dopiero na początku lat sześćdziesiątych.
zawiera dwadzieścia tekstów o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczących genezy edukacyjnych sytuacji trudnych dzieci, konsekwencji jakie z sobą niosą w rozmiarze indywidualnym i społecznym i sposobów ich minimalizowania i przezwyciężania, a także konstruktywnego użycia w celu osiągania przez uczniów sukcesu szkolnego i życiowego.
Przeciwwagą dla niepowodzeń szkolnych, skomplikowanych przestrzeni edukacyjnych dzieci jest edukacja wsparcia, broniąca dziecko przed samotnością związaną ze złożonością obszarów sytuacji niepomyślnych, z którymi się ono zmaga, wychodząca naprzeciw „pedagogii szkolnego sukcesu" i używania potencjału rozwojowego każdego ucznia.
W zasygnalizowaną problematykę wpisują się poszczególne obszary edukacyjnych przestrzeni sytuacji skomplikowanych dzieci rozpatrywane w niniejszej publikacji, odnoszące się do wymiaru kulturowego i cywilizacyjnego, uwarunkowań rodzinnych i szkolnych, wybranych obszarów nauczania oraz niepełnosprawności i rozwiązywania problemów społecznych.
Interdyscyplinarny rozmiar tekstów (pedagogiczny, psychologiczny, socjologiczny, terapeutyczny) pokazuje wieloaspektowość poruszanych, nad wyraz pokaźnych wątków, ważących o edukacyjnych i biograficznych losach współczesnych dzieci.