Założeniem publikacji jest rekonstrukcja socjalizacyjnej oferty reklamy. Podjęcie tego tematu integruje się ze współczesnymi przeobrażeniami kulturowymi i wynika z obserwacji,obecnie procesowi wchodzenia jednostki do społeczeństwa coraz częściej towarzyszą media oraz z uznania, iż w dzisiejszym świecie ogromną rolę – jako transfer wiedzy ogólnospołecznej – odgrywa reklama.
Te dwa pojęcia: socjalizacja i reklama stały się przedmiotem opisu w części teoretycznej pracy. Aby ocenić socjalizacyjny potencjał reklamy, badaniu poddane zostały spoty reklamowe emitowane na kanale TVP ABC.
Dzieci jako adresaci bajek stają się tutaj bowiem samoistnie odbiorcami wielu przekazów reklamowych, które dostarczają wiedzy nie tylko o produktach, lecz też o stylach życia i świecie wartości. Reklama jako przekaz multikodowy poddana została badaniu przy pomocy trzech przeróżnych metod, co umożliwiło pokazanie wielowymiarowości potencjału jej oddziaływania.
Polimetodologiczną analizę spotów reklamowych otwiera analiza zawartości, przybliżająca charakterystykę reklamowanych produktów, a także propagowanych w spotach wartości i ról społecznych, w jakich obsadzani zostają bohaterowie reklam.
Analiza semiologiczna z kolei umożliwia uchwycenie tego, w jaki sposób pojedyncze spoty w warstwie fabularnej reprodukują zastany porządek społeczny i w jaki sposób go modyfikują. Wreszcie badaniu poddano teksty mówione reklam i z wykorzystaniem koncepcji Lubelskiej Szkoły Etnolingwistycznej opisany został wyłaniający się z nich językowy obraz świata.
Atutem pracy jest aktualność analizowanego materiału badawczego i wieloaspektowy opis przedmiotu badania, czyli spotów reklamowych, pozwalający na uchwycenie bogactwa nakładających się na siebie znaczeń, które tworzą określony świat wartości.
Publikacja skierowana jest do pedagogów, psychologów i językoznawców, a także do świadomych rodziców. Może w dodatku stanowić atrakcyjną lekturę dla wszelkich osób zainteresowanych relacją media – dziecko.