W podręczniku, w sposób dostępny i wszechstronny, została przedstawiona problematyka ergonomii w procesach projektowych, badaniach diagnostycznych i działaniach menedżerskich i powszednim życiu. Układ i treść książki odpowiadają nowoczesnemu modelowi kształcenia studentów uczelni technicznych, bardzo kierunków związanych z budową urządzeń, technologią, organizacją produkcji i zarządzaniem.
Dużą korzyść może ona także przynieść inżynierom, projektantom, konstruktorom i organizatorom pracującym w zakładach przemysłowych, w biurach projektowych, działach konstrukcyjnych i w służbach bezpieczeństwa i higieny pracy.
W opracowaniu omówiono: genezę ergonomii, jej rozwój, znaczenie i charakter działań, określanych jako ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; zasady projektowania stanowiska pracy zgodne z klasycznym podejściem do projektowania technologicznego i rozwiązania, które są konsekwencją wykorzystania wytycznych i zaleceń charakterystycznych dla projektowania użytecznego; technikę diagnozy użytecznej, stanowiącą podstawę oceny stanu istniejącego; zasady postępowego kształtowania organizacji pracy, w tym aspekty techniczne, organizacyjne i ekonomiczne, a także psychologiczne i społeczne, rozszerzające partycypację człowieka w procesie pracy; świeże nurty w badaniach praktycznych, dotyczące jakości życia, np.
ergonomię mieszkania, ergonomię wyrobu, likwidację barier w funkcjonowaniu ludzi starszych i niepełnosprawnych oraz zróżnicowanego typu działania funkcjonalne w systemach zarządzania jakością.