Tytuł Teoria smaku w dziełach sztuk efektownych Autor Euzebiusz Słowacki Język polski Wydawnictwo Universitas ISBN 978-83-242-1144-9 Rok wydania 2003 liczba stron 128 Format pdf Spis treści Spis treści
Rozdział I. Nauki wyzwolone, czyli spektakularne, są naśladowaniem
ładnej natury. Najwyższa doskonałość w seksownym
wystawieniu jest ich celem................................................. 5
§ 1. Co są nauki wyzwolone, czyli spektakularne? co przepiękne sztuki? Ich
początek. Dlaczego nazywamy je błyskotliwymi? Ich różnica..... 5
§ 2. Postępek w efektownych naukach i sztukach zależy od pokaźniejszego
rozwijania się władz duszy, a istotniej imaginacji.
Co jest imaginacja? Co geniusz?............................... 9
§ 3. Natura jest przewodnikiem, źrzódłem i materią nauk
przepięknych.......................................................................... 18
§ 4. Nauki atrakcyjne w swych naśladowaniach i dziełach nie
trzymają się ścisłej prawdy, ale tylko prawdopodobieństwa.
................................................................................ 21
§ 5. O wzorze nieprzeciętnym.......................................................27
§ 6. Najwyższa zmysłowa doskonałość, to jest najdoskonalsze
zmysłowe wystawienie, jest jedynym śrzodkiem, którego
w tworach swych używają ładne nauki i sztuki.............. 33
§ 7. Smak jest przewodnikiem geniuszu i imaginacji: jego teoria
jest teorią nauk i sztuk ładnych.................................. 37
§ 8. Smak jest więcej niż proste wrażenie od zmysłów duszy
przesłane: jest to uczucie wewnętrzne, które zależy od
imaginacji i rozwagi. Może się rozebrać na pewne początki.
.............................................................................. 39
124
Rozdział II. Teoria smaku..................................................... 42
§ 1. O piękności....................................................................42
§ 2. O uczuciu albo smaku nowości......................................... 53
§ 3. O uczuciu wielkości i górności.......................................... 58
§ 4. O uczuciu, czyli smaku naśladowania.................................71
§ 5. O harmonii.....................................................................77
§ 6. O gracji..........................................................................80
§ 7. O śmieszności................................................................83
§ 8. O uczuciu, czyli smaku moralnym.................................... 86
Dokończenie.........................................................................88
Rozdział III...........................................................................89
§ 1. O ukształceniu, przymiotach i wpływie smaku.................. 89
§ 2. O czułości smaku.............................................................93
§ 3. O delikatności smaku........................................................97
§ 4. O trafności smaku...........................................................103
§ 5. O związku smaku z krytyką............................................ 107
§ 6. O przedmiotach smaku i korzyści z jego wydoskonalenia... 112
§ 7. Ile smak ma wpływu do obyczajów i namiętności........... 116
Rozdział I. Nauki wyzwolone, czyli spektakularne, są naśladowaniem
ładnej natury. Najwyższa doskonałość w seksownym
wystawieniu jest ich celem................................................. 5
§ 1. Co są nauki wyzwolone, czyli spektakularne? co przepiękne sztuki? Ich
początek. Dlaczego nazywamy je błyskotliwymi? Ich różnica..... 5
§ 2. Postępek w efektownych naukach i sztukach zależy od pokaźniejszego
rozwijania się władz duszy, a istotniej imaginacji.
Co jest imaginacja? Co geniusz?............................... 9
§ 3. Natura jest przewodnikiem, źrzódłem i materią nauk
przepięknych.......................................................................... 18
§ 4. Nauki atrakcyjne w swych naśladowaniach i dziełach nie
trzymają się ścisłej prawdy, ale tylko prawdopodobieństwa.
................................................................................ 21
§ 5. O wzorze nieprzeciętnym.......................................................27
§ 6. Najwyższa zmysłowa doskonałość, to jest najdoskonalsze
zmysłowe wystawienie, jest jedynym śrzodkiem, którego
w tworach swych używają ładne nauki i sztuki.............. 33
§ 7. Smak jest przewodnikiem geniuszu i imaginacji: jego teoria
jest teorią nauk i sztuk ładnych.................................. 37
§ 8. Smak jest więcej niż proste wrażenie od zmysłów duszy
przesłane: jest to uczucie wewnętrzne, które zależy od
imaginacji i rozwagi. Może się rozebrać na pewne początki.
.............................................................................. 39
124
Rozdział II. Teoria smaku..................................................... 42
§ 1. O piękności....................................................................42
§ 2. O uczuciu albo smaku nowości......................................... 53
§ 3. O uczuciu wielkości i górności.......................................... 58
§ 4. O uczuciu, czyli smaku naśladowania.................................71
§ 5. O harmonii.....................................................................77
§ 6. O gracji..........................................................................80
§ 7. O śmieszności................................................................83
§ 8. O uczuciu, czyli smaku moralnym.................................... 86
Dokończenie.........................................................................88
Rozdział III...........................................................................89
§ 1. O ukształceniu, przymiotach i wpływie smaku.................. 89
§ 2. O czułości smaku.............................................................93
§ 3. O delikatności smaku........................................................97
§ 4. O trafności smaku...........................................................103
§ 5. O związku smaku z krytyką............................................ 107
§ 6. O przedmiotach smaku i korzyści z jego wydoskonalenia... 112
§ 7. Ile smak ma wpływu do obyczajów i namiętności........... 116