Wstęp | str. 15
Rozdział I
Regulacja rynku energii i paliw w Polsce | str. 23
1. Próba definicji pojęcia "regulacja" | str. 23
1.1. Regulacja. Metoda regulacyjna | str. 23
1.2. Pozycja prawnoustrojowa Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki | str. 28
2. Cele regulacji sektora energetycznego | str. 36
2.1. Uwagi wprowadzające. Stan i specyfika sektora energetycznego | str. 36
2.2. Rozwój konkurencji | str. 40
2.3. Bezpieczeństwo energetyczne | str. 44
2.4. Zrównoważony rozwój | str. 49
3. Prawne instrumenty regulacji sektora energetycznego | str. 52
3.1. Uwagi wprowadzające | str. 52
3.2. Obowiązek wyodrębnienia operatorów systemów dystrybucyjnego, przesyłowego i połączonego (unbundling) | str. 58
3.3. Obowiązek zapewnienia dostępu do infrastruktury sieciowej | str. 62
3.4. Obowiązek koncesyjny | str. 68
3.5. Obowiązek taryfowy | str. 73
4. Władza dyskrecjonalna organu regulacyjnego | str. 76
4.1. Uwagi ogólne | str. 76
4.2. Klauzule odsyłające w prawie administracyjnym | str. 80
4.3. Zachwyt administracyjne | str. 82
4.4. Luzy decyzyjne w materialnym prawie energetycznym - zakres, przyczyny i skutki | str. 86
5. Podsumowanie | str. 87
Rozdział II
Charakterystyka funkcji nowoczesnania administracyjnego | str. 90
1. Zarys konstrukcji i zasad innowacyjnania administracyjnego | str. 90
2. Ewolucja postępowania administracyjnego | str. 97
3. Pojęcie sprawy administracyjnej | str. 105
4. Funkcje innowacyjnania administracyjnego | str. 117
4.1. Funkcje innowacyjnania administracyjnego - zagadnienia ogólne | str. 117
4.2. Funkcja ochronna interesu jednostkowego - argument historyczny | str. 121
4.3. Funkcja ochronna interesu jednostkowego - argument prawnodogmatyczny | str. 127
4.4. Funkcja ochronna interesu jednostkowego - argument ze sprawiedliwości proceduralnej | str. 137
4.5. Wpływ dekodyfikacji postępowania administracyjnego na funkcję ochronną interesu jednostkowego | str. 146
5. Podsumowanie | str. 154
Rozdział III
Węzłowe zagadnienia sytuacji przedsiębiorstwa energetycznego w wybranych nowoczesnaniach z zakresu regulacji energetyki | str. 157
1. Innowacyjnania w sprawie odmowy dostępu do infrastruktury sieciowej | str. 157
1.1. Progresywnanie w sprawie czasowego zwolnienia z obowiązku udostępniania "nowej infrastruktury" | str. 157
1.2. Innowacyjnanie w sprawie czasowego zwolnienia z obowiązku udostępniania "nowych połączeń wzajemnych" | str. 163
1.3. Instytucja współdziałania w toku progresywnania administracyjnego z organami administracji Unii Europejskiej | str. 165
1.3.1. Współdziałanie w ramach europejskiej sieci administracyjnej w świetle art. 106 k.p.a. | str. 165
1.3.2. Współdziałanie Prezesa URE z organami regulacyjnymi państw członkowskich i ACER | str. 167
1.3.3. Współdziałanie Prezesa URE z Komisją Europejską | str. 169
2. Nowoczesnanie sporne w sprawie odmowy realizacji obowiązkukontraktowania | str. 172
2.1. Charakter prawny sprawy i jego implikacje | str. 172
2.2. Struktura sprawy | str. 178
2.3. Tymczasowa ochrona prawna | str. 182
2.4. Formy i treść rozstrzygnięcia | str. 188
3. Progresywnanie w sprawie udzielenia koncesji | str. 191
3.1. Określenie podstawy normatywnej progresywnania | str. 191
3.2. Nowoczesnanie w sprawie udzielenia koncesji - zagadnienia wybrane | str. 194
3.3. Współdziałanie organów administracji w innowacyjnaniu | str. 200
4. Progresywnanie w sprawie zatwierdzenia taryfy | str. 202
5. Postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej | str. 207
5.1. Kary pieniężne w prawie administracyjnym - zagadnienia ogólne | str. 207
5.2. Innowacyjnania w sprawie nałożenia kar pieniężnych - zagadnienia ogólne | str. 213
5.3. Progresywnania w sprawie nałożenia kar pieniężnych w świetle europejskich standardów wykorzystywania sankcji administracyjnych | str. 215
6. Podsumowanie | str. 225
Rozdział IV
Środki prawne wobec decyzji | str. 227
1. Prawo do zaskarżenia w ogólnym administracyjnosądowym modelu weryfikacji decyzji administracyjnej | str. 227
1.1. Istota i funkcje prawa do zaskarżenia decyzji administracyjnych | str. 227
1.2. Prawo do zaskarżenia decyzji w administracyjnym toku instancji | str. 229
1.2.1. Prawo do zaskarżenia decyzji w świetle postanowień Konstytucji RP | str. 229
1.2.2. Prawo do zaskarżenia decyzji w świetle postanowień kodeksu progresywnania administracyjnego | str. 232
1.3. Prawo do zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego | str. 244
1.3.1. Konstytucyjne uwarunkowania delimitacji kompetencji sądownictwa administracyjnego i powszechnego | str. 244
1.3.2. Model sądowoadministracyjnej kontroli decyzji administracyjnych w świetle regulacji ustawowych | str. 253
2. Odwołanie od decyzji Prezesa URE | str. 263
2.1. Charakter prawny odwołania od decyzji Prezesa URE | str. 263
2.1.1. Odwołanie jako środek prawny | str. 263
2.1.2. Podmioty legitymowane do wniesienia odwołania | str. 266
2.1.3. Środek prawny zwyczajny | str. 267
2.1.4. Środek prawny dewolutywny | str. 268
2.1.5. Środek prawny suspensywny | str. 268
2.1.6. Środek prawny niepełny | str. 271
2.1.7. Środek prawny reformatoryjny | str. 273
2.2. Tryb wniesienia odwołania i instytucja autokontroli decyzji Prezesa URE | str. 275
2.3. Model postępowania odwoławczego | str. 278
3. Ocena prawna modelu odwołania od decyzji Prezesa URE i postulaty de lege ferenda | str. 285
4. Podsumowanie | str. 292
Zakończenie | str. 295
Bibliografia | str. 299