Prawie półtora stulecia, które dzieli wstąpienie na tron Zygmunta, Starym później nazwanego, od śmierci Władysława IV i katastrofy buntów kozackich, to w dziejach dawnej Rzeczypospolitej Korony Królestwa Polskiego i znacznego Księstwa Litewskiego okres jej największej potęgi, największego znaczenia międzynarodowego i najwspanialszego znaczenia jej kultury. Lecz zarazem to okres dramatycznych zmagań, żeby tę pozycję utrzymać. W zmaganiach tych miał podstawowe znaczenie cykl tworzenia się pierwszego w naszych dziejach społeczeństwa obywatelskiego, społeczeństwa, dla którego problemy państwa i władzy stają się niezwykle znaczne dla życia jednostki, rodziny, grupy społecznej, narodowej, wyznaniowej, kulturowej. Przenikanie świadomości politycznej do psychiki indywidualnej, warunkowane rozwojem kultury i gospodarki, w nowy sposób kształtuje zarazem psychikę elity społecznej, to zaś z kolei nadaje konkretny impuls dalszemu socjalnemu, politycznemu, gospodarczemu rozwojowi kraju. Świadomość społeczna i grożące jej pułapki grają więc w tym rozwoju rolę niebagatelną. Wzrost bogactwa na przykład, przekładając się na wzrost rozwarstwienia społecznego i rozejście się wzorców kulturowych, rodzi istotne konflikty polityczne. Zaś ich rozwiązanie, przy mądrym rozumieniu, iż zgoda rujnuje a niezgoda stwarza, iż umiejętność radzenia sobie ze sprzecznościami jest nieodzownym ćwiczeniem i egzaminem dla każdej zbiorowości ludzkiej, generuje państwo produktywne i cywilizację bogatą. Nie na próżno wśród najważniejszych źródeł upadku tego państwa i dekadencji tej cywilizacji wymienić można z jednej strony tragiczną w skutkach zasadę jednomyślności, z drugiej - niefortunną próbę ujednolicenia wyznaniowego, która tak się później przyczyni do rujnującego sukcesu rebelii Chmielnickiego. Obok problemów psychologii społecznej, które wówczas właśnie, dzięki narodzeniu się świadomości państwowej, wybijać się zaczęły na plan pierwszy, przypomnieć jeszcze pragniemy problemy psychologii znacznych jednostek, władców i mężów stanu, wodzów i intelektualistów, którzy psychikę elity tego społeczeństwa kształtowali i wyraźne dla niego decyzje podejmowali. Przekonanie, iż historia to psychologia, a "także polityka, co do pewnego stopnia na jedno wychodzi", nie jest nowe. Sformułował je w tych słowach w 1924 roku Jacques Bainville, historyk poprzez lata potępiany lub przemilczany, choć jego konserwatyzm pod wieloma względami okazuje się nadspodziewanie innowacyjny w swoim nawiązaniu do państwa, a nie do narodu jako do czynnika pozytywnie konstytuującego materię dziejową. Odwołujemy się do tych poglądów przekonani, że to właśnie świadomość państwowa jest czynnikiem tworzącym i modelującym obraz dawnej Rzeczypospolitej, że to niedostatki tej świadomości są przyczyną niedokończenia tej konstrukcji państwowej, a w najdalszej kolejności i jej upadku. Jednocześnie, akceptując w pełni przekonanie, iż do dziejów politycznych ograniczyć się nie wolno, zaakcentujeć pragniemy, że przy wszelkiego rodzaju syntezie stanowią one naturalną i najkorzystniejszą oś konstrukcyjną narracji historycznej, pozwalają najlepiej ukazać zagadnienia dziejowe w ich wzajemnym powiązaniu. Zdajemy sobie oczywiście sprawę, że sformułowana koncepcja Bainville'a mogła wówczas grozić nadmiernym uproszczeniem materii historycznej; usprawiedliwia to jego ówczesnych krytyków, nie pozwala jednak rozgrzeszać dzisiejszych, których wiedza psychologiczna i politologiczna, wobec postępu tych nauk, winna już stać na dużo wyższym poziomie. Pora odejść od teorii, iż w każdej epoce historycznej te same czynniki są decydujące "w ostatniej instancji"; historia to zmiana, w tym i ciągła zmiana dobrześci, będących zresztą nie tylko przedmiotem badań historyka,w dodatku nieraz wytworem jego wyobraźni. A wszelka próba wyjaśnienia historii to nie odwołanie się do mitycznych praw nią rządzących, a zrozumienie praw rządzących działaniami i motywami ludzi ją wytwarzających - bo innej historii poza historią człowieka nie ma. Te zaś prawa uwidoczniają się najpełniej w jego działalności politycznej. Wyrażają się jednak one jeszcze w świadomości człowieka, w świadomości społecznej. Ta ostatnia to bynajmniej nie jakaś wyimaginowana świadomość zbiorowa, a suma świadomości jednostkowych. Pojęcia takie jak naród, klasa czy grupa społeczna są wyłącznie kompozycjami teoretycznymi, typami nieprzeciętnymi nie odpowiadającymi żadnemu realnemu bytowi, a posiadającymi wyłącznie umożliwić nam zrozumienie i uporządkowanie złożonej rzeczywistości. Bowiem zadaniem historyka jest uporządkowanie kosmicznego bałaganu historii, nie może on jednak tego czynić zbyt korzystnie, lekceważąc fakty. Wyłącznie odwołanie się do praw rządzących świadomością jednostki pomoże nam zrozumieć fenomen świadomości społecznej i tym samym zrozumieć nas samych, tym samym uzasadnić potrzebę i pożytek studiów historycznych. Jest to stanowczo niezbędne, gdy przychodzi nam pisać o ludziach renesansu, prąd ten współstwarzających i konfrontujących go z realiami epoki, w sposób często dramatyczny. Renesans bowiem był najbardziej indywidualnym z dużych prądów umysłowych ludzkości. Odwołując się do człowieka, odwoływał się do jednostki, a nie do społeczeństwa.równocześnie polski renesans stawał w obliczu szczególnych zagrożeń politycznych. Wyłącznie działanie kolektywne mogło im zapobiec. Utrzymanie wolności indywidualnej w ramach solidarności grupowej dało w konsekwencji powstanie kultury sarmatyzmu i owego szczególnego tworu politycznego nazwanego Rzeczą Pospolitą. Ten znaczny eksperyment dziejowy - jak wykazał już inny ze świetnych historyków konserwatywnych, Józef Szujski - był eksperymentem przedwczesnym, udać się wówczas nie mógł, ale torował drogę w skali światowej nowym pojęciom prawa, polityki, moralności. Nie na próżno zrodzone z polskiej rzeczywistości pisma polskich teoretyków - Goślickiego, Orzechowskiego, Modrzewskiego, Kromera - zapłodniły na Zachodzie Europy i w formujących się później młodych państwach amerykańskich świeże rozumienie demokracji: wskazywał na to z całym naciskiem między innymi wybitny historyk francuski, szeroki przyjaciel Polski i Polaków, Pierre Mesnard. I dlatego, pisząc o najwspanialszej epoce w dziejach naszej ojczyzny, pisać należy na ogół o wielkich jej twórcach i o sporych ideach, które, patronując ich działalności, przenikały do całego społeczeństwa, które wyrażały się jednocześnie w dumie szlacheckiej, jak w skrzętności mieszczańskiej i zapobiegliwości chłopskiej, równocześnie w przechowanej na naszych ziemiach dużej tradycji żydowskiej, jak w junackiej agresywności kozackiej i zbójnickiej. Bo w czasach, o których pisać będziemy, była to Rzecz naprawdę Pospolita, czyli Wspólna wszelkich ludów, wiar i stanów ją zamieszkujących.
Audiobooki
Fogra
Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra
38,50 zł
Wyjątkowa okazja dla Ciebie!
Najkorzystniejszą propozycję ma TaniaKsiazka.pl w cenie 38,50 zł
Idź do sklepu
Przeszukaliśmy całą bazę sklepów internetowych w naszym systemie aby odszukać najlepszą ofertę specjalnie dla Ciebie. Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra Fogra z kategorii audiobooki kupisz w cenie 38,50 zł w sklepie TaniaKsiazka.pl. Kwota 38,50 zł nie zawiera ewentualnych kosztów wysyłki.
Zobacz wszystkie oferty ...Opis Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra
Specyfikacja produktu
Specyfikacja Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra | |
---|---|
Kategoria | Audiobooki |
Marka | Fogra |
ISBN | 9788360657140 |
Autor | Stanisław Grzybowski |
Wydawnictwo | Fogra |
Ilość stron | 416 |
Rok wydania | 2014 |
Aktualnych ofert | 1 |
Najniższa cena | 38,50 zł |
Najwyższa cena | 38,50 zł |
W bazie od | 02.03.2016 |
Data aktualizacji | 22.12.2024 |
Opinia użytkowników | - |
Nasza recenzja | - |
Rekomendacja sklepu | TaniaKsiazka.pl |
Historia cen
Funkcja monitorowania zmian cen pozwala na podejmowanie mądrych decyzji zakupowych.
Przepraszamy, ale na chwilę obecną brak aktualnych danych na temat historii cen produktu Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra.
Przepraszamy, ale na chwilę obecną brak aktualnych danych na temat historii cen produktu Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra.
Recenzje / opinie
Podziel się swoją opinią o produkcie! Twoje doświadczenie może pomóc innym klientom.
Przepraszamy, ale obecnie nie mamy jeszcze opinii o Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra.
Przepraszamy, ale obecnie nie mamy jeszcze opinii o Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra.
Znalezione oferty w bazie
Do kwot wyświetlonych na poniższej liście dla Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra Fogra nie doliczono ewentualnych kosztów wysyłki. Przed wytypowaniem miejsca, gdzie dokonasz zakupu, zorientuj się w ocenie sklepu oraz dodaj do ceny ewentualny koszt dostarczenia. Odświeżanie listy propozycji cenowych ma miejsce co kilka minut.
-
Wielka historia polski tom 4 dzieje polski i litwy (1506-1648) Fogra (w sklepie TaniaKsiazka.pl)
★★★★★38,50 złKategoria w sklepie TaniaKsiazka.pl: Audiobooki Fogra
Produkty powiązane
Inne z kategorii Audiobooki
Sprawdź produkty z kategorii audiobooki cenionych producentów:
Popularne marki:
Audiobooki
Armoryka,
Audiobooki
Harlequin,
Audiobooki
Infor PL,
Audiobooki
Novae Res,
Audiobooki
Universitas,
Audiobooki
Uniwersytet Śląski,
Audiobooki
Wolters Kluwer Polska SA,
Audiobooki
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Audiobooki
Wydawnictwo Naukowe PWN,
Audiobooki
Wydawnictwo e-bookowo
Ostatnio zaktualizowane:
- Krew Dahaku
- Listy z Birmy i Chin
- Opowieści niepokojące
- Napoleon v Cena zniszczenia wzrost i załamanie nazistowskiej gospodarki
- Intermediate Book.English Grammar in Use. 5th Ed
- Jak przekształcić cień w sile dzięki unikalnej energii każdej z czakr
- Gravity Falls: The Book of Bill Alex Hirsch
- Goalie
- Uśmiech Dalinki
- Niewidzialne oczy