Głównym celem monografii jest określenie kluczowych kompetencji kadry kierowniczej taktycznego i operacyjnego szczebla zarządzania w przedsiębiorstwach wysokich oraz empiryczne zweryfikowanie luki kompetencyjnej, definiowanej jako różnica pomiędzy oczekiwanym poziomem kompetencji kadry kierowniczej a deklarowanym poziomem kompetencji.
Natomiast celem o charakterze teoretyczno-systematyzującym było wyszczególnionie, co rozumie się przez pojęcie przedsiębiorstwa wysokich oraz wyjaśnienie pojęć „kompetencje" i „kluczowe kompetencje" kadry kierowniczej.
Celem o charakterze poznawczo-wyjaśniającym było uporządkowanie w przedsiębiorstwach wysokich technice kluczowych kompetencji kadry kierowniczej ze względu na poziom wykształcenia (uzupełnionego dodatkowymi kwalifikacjami), staż pracy, kluczowe umiejętności i kluczowe postawy.
Rzeczowy zakres monografii odnosi się do przedsiębiorstw wysokich technice dostosowanych na podstawie dwóch kryteriów: według klasyfikacji PKD oraz wielkości przedsiębiorstwa mierzonej poziomem zatrudnienia (250 i więcej osób).
Autorski kwestionariusz ankietowy został skierowany do 246 przedsiębiorstw wysokich technice z podziałem kadry kierowniczej ze względu na szczebel zarządzania. Zakres czasowy w warstwie teoretycznej to okres od pojawienia się w literaturze przedmiotu rozważań poświęconych kompetencjom kierowniczym i zagadnieniom przedsiębiorstw wysokich , a także, w warstwie empirycznej, lata 2014–2016.
W książce przedstawiono istotę i swoistość kompetencji kierowniczych. Na podstawie analizy literatury przedmiotu dokonano przeglądu pojęcia kompetencji. Zaprezentowano podejścia do omawianego zagadnienia.
Ustalono, iż klasyfikacji kompetencji kierowniczych dokonuje się przy użyciu różnorakich kryteriów. W konkluzjach przyjęto, iż za najważniejsze należy uznać kompetencje kierownicze, które różnią się w zależności od branży, specyfiki pracy czy także wymagań, jakie stawia się kierownikom.
wyszczególniono kluczowe kompetencje kadry kierowniczej przedsiębiorstw wysokich technice. Zaprezentowano wyniki, analizy i wnioski z przeprowadzonych badań ankietowych. W pierwszej kolejności zaprezentowano organizację postępowania badawczego i dokonano charakterystyki próby badawczej.
Na podstawie analizy literatury przedmiotu oraz przeprowadzonych badań ankietowych dostrzeżono lukę w zakresie elementów składowych kluczowych kompetencji analizowanych z punktu widzenia wykształcenia, doświadczenia mierzonego stażem pracy, umiejętności i postaw kadry kierowniczej działającej w przedsiębiorstwach wysokich technologii.
W związku z występowaniem luki we wszystkich kluczowych kompetencjach kadry kierowniczej opracowano model analizy luki kompetencyjnej dla kadry kierowniczej w przedsiębiorstwach wysokich technice. Zidentyfikowana luka stanowi różnicę między oczekiwanym poziomem kompetencji wobec kadry kierowniczej taktycznego i operacyjnego szczebla zarządzania a poziomem deklarowanym tych kompetencji.
W związku z tym luka w kluczowych kompetencjach kadry kierowniczej przedsiębiorstw wysokich technologii powinna być minimalizowana przez ergonomiczne działania w zakresie szkolenia i rozwoju kadry kierowniczej.