Susan Kaiser Greenland przeprowadza nas wydajne metody kształtowania umiejętności skupienia u dzieci i młodzieży, kontrolowania emocji i reagowania na każdą sytuację ze spokojem, życzliwością i współodczuwaniem z wykorzystaniem technik mindfulness i medytacji.
Autorka kieruje naszą uwagę na sześć kluczowych umiejętności, które współpracują ze sobą wspierając w ten sposób cały proces. Są nimi:
- skupienie,
- wyciszenie,
- widzenie,
- przeformułowanie,
- troskliwość,
- łączność.
Susan prezentuje w książce sześćdziesiąt prostych i przystępnych zabaw, pomocnych we wprowadzaniu uważności w codzienne życie. Rozwijane i testowane w ciągu wielu lat pracy z dziećmi i ich opiekunami, są one asygnowane dla młodych osób, lecz mogą bawić i uczyć na dodatek dorosłych! Susan Kaiser zachęca rodziców do samodzielnych ćwiczeń w celu kształtowania uwagi, wewnętrznego spokoju i wrażliwości na innych. Uważność nas, jako opiekunów, ma ogromny wpływ na wszystkie osoby w naszym życiu, zwłaszcza na dzieci, a szczególności na kształtujące się w nich poczucie własnej wartości.
Co mówią o książce inni:
choćby najistotniej zaopiekowane dzieci nieraz zostają same ze swymi przeżyciami, bo my dorośli nie umiemy z nimi rozmawiać. Zabawa w uważność uświadamia, iż rozwój emocjonalny i społeczny dzieci można i warto wspierać, a co najważniejsze demonstruje, jak to robić. Nawet jeśli przeprowadzenie poszczególnych ćwiczeń okaże się zbyt nieprzystępne, to już sama ich znajomość może zainspirować do pomagania dzieciom w radzeniu sobie z emocjami i konfliktami – zamiast wszechobecnego karania i nagradzania.
- Hanna Samson, psycholożka i pisarka
Książka Greenland, wpisująca się w trend lubianego dziś mindfulness, jest skierowana do rodziców i nauczycieli, którzy poprzez zabawę i zaproponowane ćwiczenia, mogą pomóc dzieciom w utrzymaniu skupienia i uwagi, a także zapanowaniu nad automatycznymi reakcjami wywołanymi przez stres. Wieloletnie badania autorki i jej doświadczenie zdobyte w czasie pracy z dziećmi są widoczne na każdej stronie i w każdej zabawie, a na ogół w tekstach wprowadzających, które są podstawą edukacji dorosłych – często niestety również zestresowanych. Oby więcej takich książek, wspierających dzieci i młodzież w budowaniu odporności na pojawiające się stresy w późniejszym okresie dorosłości.
- Joanna Delbar, redaktor naczelna zarzadzaniestresem.pl