Przewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie
dziecka w bliższym i dalszym środowisku.............. 13
Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej........... 16
Integracyjny model choroby Ivana B. Plessa i Philipa Pinkertona........ 17
Model choroby jako kryzysu życiowego – Rudolf H. Moos
i Vivien D. Tsu.......... 19
Model choroby przewlekłej jako ryzyka i plastyczności........... 21
Transakcyjny model stresu i radzenia sobie z nim............. 22
Pojęcie choroby przewlekłej. Skala zjawiska wśród dzieci.......... 23
Choroby przewlekłe wieku dziecięcego............ 28
Charakterystyka wybranych (będących z reguły podstawą orzeczenia
o potrzebie nauczania jednostkowego) chorób przewlekłych
wśród dzieci............. 30
Charakterystyka dziecka przewlekle chorego......... 36
Psychologiczne następstwa choroby.......... 43
Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka.......... 47
Model strukturalny Salvadora Minuchina............. 49
Model kołowy Davida H. Olsona.......... 52
Model systemowy Williama R. Beaversa......... 53
Model McMastera........ 54
Model Murraya Bowena............ 55
Funkcjonowanie rodziny w kontekście teorii przywiązania............. 57
Środowisko rodzinne dziecka chorego.............. 59
Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego............ 65
Zachowania przypasowawcze w sytuacji przewlekłej choroby............. 66
Środowisko rodzinne i pozarodzinne a rozwój społeczny dziecka......... 70
Środowisko szkolne i rówieśnicze a rozwój społeczny dziecka.............. 73
Kształcenie dzieci w klasach I–III szkół podstawowych......... 79
Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej.... 81
Czynniki warunkujące wydajność kształcenia.............. 87
Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym......... 90
Kształcenie uczniów przewlekle chorych.............. 97
Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej)..... 103
Kształcenie w szkole szpitalnej........... 108
Nauczanie jednostkowe........... 110
Przepisy prawne i organizacyjne dotyczące nauczania indywidualnego........... 110
Kwalifikacja dzieci do nauczania indywidualnego.......... 113
Organizacja cyklu dydaktyczno-wychowawczego w nauczaniu indywidualnym........ 115
Założenia badań własnych.......... 123
Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze.............. 124
Cel badań.............. 124
Pytania i hipotezy badawcze............. 125
Metody badawcze.......... 128
Metoda sondażu diagnostycznego............ 129
Teren i organizacja badań.............. 137
Charakterystyka badanych grup........ 139
Płeć a zachowanie dopasowawcze i osiągnięcia szkolne badanych dzieci......... 146
Zasady opracowania wyników badań............ 149
Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przypasowawczego
dzieci nauczanych indywidualnie......... 151
Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych.... 151
Efekty trzyletniego nauczania jednostkowego w zakresie
edukacji polonistycznej.............. 155
Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie
edukacji matematycznej............. 159
Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci
nauczanych indywidualnie i w klasie szkolnej............ 164
Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych
indywidualnie i w klasie szkolnej.............. 175
Poziom zachowania dopasowawczego a kompetencje
z zakresu edukacji polonistycznej dzieci nauczanych
indywidualnie............ 191
Poziom zachowania przystosowawczego
a kompetencje z zakresu edukacji matematycznej
dzieci nauczanych indywidualnie........ 216
Wnioski i podsumowanie.............. 237
Bibliografia........ 241
Netografia.......... 249