Tytuł Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego Podtytuł Podręcznik dla nauczycieli i studentów Autorzy Eligiusz Madejski, Józef Węglarz Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-933-9 Rok wydania 2013 Kraków Wydanie 1 liczba stron 224 Format epub Spis treści Wstęp 7
Rozdział I
Programowanie, planowanie i realizacja zajęć wychowania fizycznego?11
1.1. Tworzenie programów autorskich?12
1.2. Planowanie pracy?20
1.3. Progresywne formy realizacji programu wychowania fizycznego?36
1.4. Sugestia organizacji zajęć wychowania fizycznego do wyboru?49
Bibliografia?57
Rozdział II
Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego?61
2.1. U źródeł pedeutologii?61
2.2. Kwalifikacje i kompetencje współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego?69
2.3. Sylwetka absolwenta wyższej uczelni wychowania fizycznego?80
2.3.1. Dobór na studia i kształcenie wychowawców fizycznych – analiza aktualnego stanu?80
2.3.2. Postulowany model kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego?88
2.4. Działalność progresywno-badawcza i publicystyczna
nauczyciela wychowania fizycznego?91
2.4.1. Homo incontentus?91
2.4.2. Innowacja pedagogiczna w wychowaniu fizycznym?93
2.4.3. Aktywność badawcza i publikacyjno-wydawnicza nauczyciela?95
2.5. Użycie technice informatycznej w wychowaniu fizycznym?98
2.6. Rozwój zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego?103
Bibliografia?107
Rozdział III
Uczeń w nowym systemie fizycznej edukacji?111
3.1. Istota cyklu fizycznego kształcenia i wychowania?111
3.2. Fizyczne kształcenie?113
3.3. Fizyczne wychowanie?118
3.4. Istota i rozumienie innowacyjności w wychowaniu fizycznym?125
3.4.1. Edukacja permanentna?126
3.4.2. Autoedukacja?129
3.4.3. Prospekcja, czyli wychowanie dla przyszłości?132
3.4.4. Intelektualizacja w wychowaniu fizycznym?133
3.4.5. Humanizacja procesu fizycznej edukacji?136
3.4.6. Indywidualizacja w fizycznym kształceniu i wychowaniu?139
3.4.7. Szkoła przedłużona i środowiskowa?143
3.4.8. Autokreacja?145
3.5. Uczniowskie dylematy?147
Bibliografia?150
Rozdział IV
Badanie jakości pracy zreformowanej szkoły w zakresie kultury fizycznej?153
4.1. Badania ilościowe i jakościowe w procesie szkolnego
kształcenia i wychowania?157
4.2. Ocena jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej?162
4.3. Ocena jakości szkolnego wychowania fizycznego?167
4.4. Przykład narzędzia do badania jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej?172
Bibliografia?184
Rozdział V
Ocena jakości pracy ucznia w zakresie wychowania fizycznego?187
5.1. Pomiar i ocena szkolna w wychowaniu fizycznym?189
5.2. Ocena z wychowania fizycznego na tle jej funkcji?193
5.3. Ocena postaw uczniów wobec kultury fizycznej?195
5.4. Wpływ oceny na motywowanie uczniów do aktywności
na lekcji 196
5.5. Samoocena i samokontrola w ocenie osiągnięć ucznia?198
5.6. Ewolucja kryteriów oceny a badania nad oceną z wychowania fizycznego?202
5.7. Zadania nauczyciela w systemie kontroli i oceny?203
5.8. Propozycje oceny ucznia z wychowania fizycznego w zreformowanej szkole?207
Bibliografia?220
Rozdział I
Programowanie, planowanie i realizacja zajęć wychowania fizycznego?11
1.1. Tworzenie programów autorskich?12
1.2. Planowanie pracy?20
1.3. Progresywne formy realizacji programu wychowania fizycznego?36
1.4. Sugestia organizacji zajęć wychowania fizycznego do wyboru?49
Bibliografia?57
Rozdział II
Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego?61
2.1. U źródeł pedeutologii?61
2.2. Kwalifikacje i kompetencje współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego?69
2.3. Sylwetka absolwenta wyższej uczelni wychowania fizycznego?80
2.3.1. Dobór na studia i kształcenie wychowawców fizycznych – analiza aktualnego stanu?80
2.3.2. Postulowany model kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego?88
2.4. Działalność progresywno-badawcza i publicystyczna
nauczyciela wychowania fizycznego?91
2.4.1. Homo incontentus?91
2.4.2. Innowacja pedagogiczna w wychowaniu fizycznym?93
2.4.3. Aktywność badawcza i publikacyjno-wydawnicza nauczyciela?95
2.5. Użycie technice informatycznej w wychowaniu fizycznym?98
2.6. Rozwój zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego?103
Bibliografia?107
Rozdział III
Uczeń w nowym systemie fizycznej edukacji?111
3.1. Istota cyklu fizycznego kształcenia i wychowania?111
3.2. Fizyczne kształcenie?113
3.3. Fizyczne wychowanie?118
3.4. Istota i rozumienie innowacyjności w wychowaniu fizycznym?125
3.4.1. Edukacja permanentna?126
3.4.2. Autoedukacja?129
3.4.3. Prospekcja, czyli wychowanie dla przyszłości?132
3.4.4. Intelektualizacja w wychowaniu fizycznym?133
3.4.5. Humanizacja procesu fizycznej edukacji?136
3.4.6. Indywidualizacja w fizycznym kształceniu i wychowaniu?139
3.4.7. Szkoła przedłużona i środowiskowa?143
3.4.8. Autokreacja?145
3.5. Uczniowskie dylematy?147
Bibliografia?150
Rozdział IV
Badanie jakości pracy zreformowanej szkoły w zakresie kultury fizycznej?153
4.1. Badania ilościowe i jakościowe w procesie szkolnego
kształcenia i wychowania?157
4.2. Ocena jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej?162
4.3. Ocena jakości szkolnego wychowania fizycznego?167
4.4. Przykład narzędzia do badania jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej?172
Bibliografia?184
Rozdział V
Ocena jakości pracy ucznia w zakresie wychowania fizycznego?187
5.1. Pomiar i ocena szkolna w wychowaniu fizycznym?189
5.2. Ocena z wychowania fizycznego na tle jej funkcji?193
5.3. Ocena postaw uczniów wobec kultury fizycznej?195
5.4. Wpływ oceny na motywowanie uczniów do aktywności
na lekcji 196
5.5. Samoocena i samokontrola w ocenie osiągnięć ucznia?198
5.6. Ewolucja kryteriów oceny a badania nad oceną z wychowania fizycznego?202
5.7. Zadania nauczyciela w systemie kontroli i oceny?203
5.8. Propozycje oceny ucznia z wychowania fizycznego w zreformowanej szkole?207
Bibliografia?220