Wychowanie w polskich szkołach pozostawia dużo do życzenia. Nawet nauczyciele z wykształceniem wyższym nie radzą sobie z nim najlepiej. Jedną z przyczyn jest brak należytego przygotowania nauczycieli do realizowania zawodu, a zwłaszcza niemożność wykazania się poprzez nich rzetelną wiedzą o wychowaniu. Nawet, gdy ją posiadają, nie są skłonni do jej weryfikowania. Towarzyszy temu w głównej mierze poczucie bezradności w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
Tytuł W dbałości o wychowanie w szkole Autor Mieczysław Łobocki Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-829-5 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 ilość stron 312 Format pdf Spis treści Wstęp
Rozdział pierwszy
Wychowanie z inspiracji filozofii, pedagogiki i psychologii
Wprowadzenie
Wychowanie z inspiracji filozofii personalistycznej
Wychowanie z inspiracji dociekań pedagogicznych
Wychowanie z inspiracji psychologii humanistycznej
Rozdział drugi
Wartości w procesie wychowania
Rozumienie wartości
Klasyfikacja wartości
Prezentacja niektórych wartości uniwersalnych
Rola wychowania do wartości w życiu uczniów
Warunki sprawnego wychowania do wartości w szkole
Rozdział trzeci
Wychowanie moralne w centrum uwagi nauczycieli
Rozumienie i potrzeba wychowania moralnego
Wychowanie moralne uświęcone przez tradycję
Klasyfikacja wartości swoistą odmianą wychowania moralnego
Wychowanie moralne według J. Piageta i L. Kohlberga
Autorytet w wychowaniu moralnym
Wychowanie seksualne a wychowanie moralne
Rozdział czwarty
Prowadzenie rozmowy nauczycieli z uczniami
Co rozumie się poprzez rozmowę?
Rola rozmowy nauczycieli i uczniów w wychowaniu
typy rozmów nauczycieli z uczniami
oczekiwania stawiane nauczycielom w rozmowie z uczniami
Przeszkody w prowadzeniu rozmowy z uczniami
Rozdział piąty
Współpraca nauczycieli i rodziców w wychowaniu uczniów
Czym jest współpraca nauczycieli i rodziców?
Wychowawcze znaczenie współpracy nauczycieli i rodziców
Formy współpracy nauczycieli i rodziców
Warunki efektywnej współpracy nauczycieli i rodziców
Przeszkody napotykane we współpracy nauczycieli i rodziców
Rozdział pierwszy
Wychowanie z inspiracji filozofii, pedagogiki i psychologii
Wprowadzenie
Wychowanie z inspiracji filozofii personalistycznej
Wychowanie z inspiracji dociekań pedagogicznych
Wychowanie z inspiracji psychologii humanistycznej
Rozdział drugi
Wartości w procesie wychowania
Rozumienie wartości
Klasyfikacja wartości
Prezentacja niektórych wartości uniwersalnych
Rola wychowania do wartości w życiu uczniów
Warunki sprawnego wychowania do wartości w szkole
Rozdział trzeci
Wychowanie moralne w centrum uwagi nauczycieli
Rozumienie i potrzeba wychowania moralnego
Wychowanie moralne uświęcone przez tradycję
Klasyfikacja wartości swoistą odmianą wychowania moralnego
Wychowanie moralne według J. Piageta i L. Kohlberga
Autorytet w wychowaniu moralnym
Wychowanie seksualne a wychowanie moralne
Rozdział czwarty
Prowadzenie rozmowy nauczycieli z uczniami
Co rozumie się poprzez rozmowę?
Rola rozmowy nauczycieli i uczniów w wychowaniu
typy rozmów nauczycieli z uczniami
oczekiwania stawiane nauczycielom w rozmowie z uczniami
Przeszkody w prowadzeniu rozmowy z uczniami
Rozdział piąty
Współpraca nauczycieli i rodziców w wychowaniu uczniów
Czym jest współpraca nauczycieli i rodziców?
Wychowawcze znaczenie współpracy nauczycieli i rodziców
Formy współpracy nauczycieli i rodziców
Warunki efektywnej współpracy nauczycieli i rodziców
Przeszkody napotykane we współpracy nauczycieli i rodziców