Głównym celem książki jest zaprezentowanie problematyki inteligencji i zdolności twórczych dzieci niższych klas szkoły podstawowej oraz sposobów jej stymulacji w procesie kształcenia. Obfite rozumienie pojęcia zdolności i uzdolnień pozwala zobaczyć je w każdym typu aktywności dziecka: podczas myślenia, działania, odczuwania czy wartościowania. W książce poświęcono mnóstwo uwagi ukazaniu mocnych przykładów ćwiczeń stymulujących inteligencję i kreatywność. Widoczną rolę w tym zakresie odkrywa najbliższe środowisko społeczno-wychowawcze i jego oddziaływanie, a zwłaszcza nauczyciel, jak również świadomi swych zadań rodzice i opiekunowie. Książka skierowana jest do uczących się nauczycieli i studentów pedagogiki (głównie wczesnoszkolnej), pracujących nauczycieli klas młodszych, jak ponadto pedagogów wyższych szczebli nauczania, wychowawców organizujących różne zajęcia szkolne, rodziców i wszelkich osób zainteresowanych i poszukujących sposobów kierowania własnym rozwojem.
Tytuł Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji Podtytuł Rozpoznawanie i kształcenie Autor Danuta Czelakowska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-767-0 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 liczba stron 239 Format pdf Spis treści Inteligencja i zdolności twórcze – podstawowe pojęcia
1.1. Poglądy na inteligencję i jej rozumienie – koncepcje, terminologia, modele
1.2. Typy inteligencji
1.3. Zdolności i uzdolnienia – definicje, pojęcia pokrewne
1.4. Problem inteligencji i zdolności dzieci w świetle literatury
1.5. Strukturalne koncepcje inteligencji i zdolności
1.6. Teorie czynników równorzędnych – J. P. Guilford
1.7. Najnowsze koncepcje rozwoju inteligencji i zdolności
1.7.1. Rozwojowa teoria inteligencji J. Piageta
1.7.2. Triadowa koncepcja inteligencji R. Sternberga
1.7.3. Teoria inteligencji złożonej H. Gardnera
Twórczość i jej istota
2.1. Podstawowe cechy twórczości
2.2. Aktywność twórcza jako wartość
2.3. Proces twórczy i jego etapy
2.4. Twórczość jako cecha osobowości i postawa
Psychofizjologiczne i społeczne aspekty rozwoju inteligencji i zdolności
3.1. Dziedziczne zdolności dzieci
3.2. Psychofizyczne postawy inteligencji
3.3. Środowisko a rozwój zdolności dzieci
3.4. Uzdolnienia w świetle teorii psychospołecznych
3.4.1. Teoria potrzeb A. Maslowa
3.4.2. Twórcze wybory rozwoju E. Eriksona
Poznawanie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym
4.1. Rozwój zdolności z perspektywy najnowszych teorii
4.2. Rozwijanie myślenia twórczego dzieci
4.3. Inteligencja a kreatywność
4.4. Charakterystyka uczniów zdolnych w edukacji wczesnoszkolnej
4.5. Identyfikacja dzieci zdolnych
4.6. Metody diagnozy zdolności
4.7. Sposoby rozpoznawania uzdolnień uczniów
Kształcenie zdolności dzieci – koncepcje i metody
5.1. Modele rozpoznawania i kształcenia uczniów zdolnych
5.2. Metody i formy pracy z uczniami zdolnymi
5.3. Przyspieszanie nauczania
5.4. Powiększanie programu kształcenia
5.5. Kształcenie różne w nauczaniu dzieci
1.1. Poglądy na inteligencję i jej rozumienie – koncepcje, terminologia, modele
1.2. Typy inteligencji
1.3. Zdolności i uzdolnienia – definicje, pojęcia pokrewne
1.4. Problem inteligencji i zdolności dzieci w świetle literatury
1.5. Strukturalne koncepcje inteligencji i zdolności
1.6. Teorie czynników równorzędnych – J. P. Guilford
1.7. Najnowsze koncepcje rozwoju inteligencji i zdolności
1.7.1. Rozwojowa teoria inteligencji J. Piageta
1.7.2. Triadowa koncepcja inteligencji R. Sternberga
1.7.3. Teoria inteligencji złożonej H. Gardnera
Twórczość i jej istota
2.1. Podstawowe cechy twórczości
2.2. Aktywność twórcza jako wartość
2.3. Proces twórczy i jego etapy
2.4. Twórczość jako cecha osobowości i postawa
Psychofizjologiczne i społeczne aspekty rozwoju inteligencji i zdolności
3.1. Dziedziczne zdolności dzieci
3.2. Psychofizyczne postawy inteligencji
3.3. Środowisko a rozwój zdolności dzieci
3.4. Uzdolnienia w świetle teorii psychospołecznych
3.4.1. Teoria potrzeb A. Maslowa
3.4.2. Twórcze wybory rozwoju E. Eriksona
Poznawanie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym
4.1. Rozwój zdolności z perspektywy najnowszych teorii
4.2. Rozwijanie myślenia twórczego dzieci
4.3. Inteligencja a kreatywność
4.4. Charakterystyka uczniów zdolnych w edukacji wczesnoszkolnej
4.5. Identyfikacja dzieci zdolnych
4.6. Metody diagnozy zdolności
4.7. Sposoby rozpoznawania uzdolnień uczniów
Kształcenie zdolności dzieci – koncepcje i metody
5.1. Modele rozpoznawania i kształcenia uczniów zdolnych
5.2. Metody i formy pracy z uczniami zdolnymi
5.3. Przyspieszanie nauczania
5.4. Powiększanie programu kształcenia
5.5. Kształcenie różne w nauczaniu dzieci