Tytuł Metoda projektów w nauczaniu języków obcych Autor Małgorzata Niemiec-Knaś Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-697-0 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 98 Format pdf Spis treści Słowo wstępne....... 7
1. Ogólna charakterystyka nauczania projektem....... 9
1.1. Rys historyczny metody projektów....... 9
1.2. Pedagogiczne, psychologiczne i filozoficzne podstawy metody projektów.... 16
1.3. Metoda projektów – koncepcje i definicje...... 18
1.3.1. Projekt jako eksperyment pedagogiczny w konfrontacji z rzeczywistością... 19
1.3.2. Metoda projektów – genialna droga ku kształceniu.... 20
1.3.3. Projekt jako otwarta, skierowana na działanie forma zajęć lekcyjnych.... 22
1.3.3.1. Otwartość i działanie na lekcji...... 22
1.3.3.2. Atrybuty projektu jako otwartej formy skierowanej na działanie.... 23
1.3.4. Projekt jako działanie lekcyjne wspierające autonomię.... 26
1.3.4.1. Autonomia w procesie uczenia się i nauczania.... 26
1.3.4.2. Autonomia uczenia się w projekcie..... 26
1.3.5. Nauczanie projektopodobne...... 27
2. Wykorzystanie metody projektów w praktyce...... 29
2.1. Czas trwania i zakres projektów w szkole...... 29
2.2. Ważne założenia lekcji projektowej...... 30
2.2.1. Warsztatowy charakter przestrzeni projektowej..... 31
2.2.2. Nauczyciel jako moderator...... 31
2.2.3. Dynamika pracy w grupie...... 32
2.3. Planowanie i przebieg projektu....... 33
2.4. Ocenianie w trakcie działania projektowego....... 36
2.5. Korzyści i granice metody projektów...... 39
2.5.1. Inderdyscyplinarność a projekt...... 39
2.5.2. Metoda projektów szansą dla nowej szkoły...... 40
2.5.3. Granice metody projektów...... 43
3. Metoda projektów w nauczaniu języków obcych..... 45
3.1. Zasady psychologii kognitywnej i konstruktywizmu
w nauczaniu języków obcych....... 45
3.2. Zasady autonomii w projekcie językowym...... 47
3.3. Założenia akwizycji języka drugiego a nauczanie projektem.... 50
3.4. Cele i treści działania projektowego na lekcji języka obcego.... 56
3.5. Sugestia modelu projektu w nauczaniu języków obcych.... 59
4. Typologia zadań projektowych....... 65
4.1. Charakterystyka zadań projektowych dla lekcji języka obcego... 65
4.2. Zadania typu projektowego....... 69
4.2.1. Nieduże projekty....... 70
4.2.2. Praca projektowa z tekstem....... 72
4.2.3. Pisanie kreatywne....... 73
4.2.4. Kreatywne mówienie....... 74
4.2.5. Lekcja gramatyki jako projekt...... 75
4.2.6. Projekty zorientowane na rozwiązywanie problemu.... 76
4.2.7. Przedstawienia teatralne....... 79
4.2.8. Projekty skierowane na rozwój kompetencji interkulturowej.... 83
4.2.8.1. Projekty-wywiady...... 85
4.2.8.2. Autentyczne spotkanie z rodzimym użytkownikiem
języka docelowego...... 86
4.2.8.3. Zamiana młodzieży jako projekt...... 88
Bibliografia....... 95
1. Ogólna charakterystyka nauczania projektem....... 9
1.1. Rys historyczny metody projektów....... 9
1.2. Pedagogiczne, psychologiczne i filozoficzne podstawy metody projektów.... 16
1.3. Metoda projektów – koncepcje i definicje...... 18
1.3.1. Projekt jako eksperyment pedagogiczny w konfrontacji z rzeczywistością... 19
1.3.2. Metoda projektów – genialna droga ku kształceniu.... 20
1.3.3. Projekt jako otwarta, skierowana na działanie forma zajęć lekcyjnych.... 22
1.3.3.1. Otwartość i działanie na lekcji...... 22
1.3.3.2. Atrybuty projektu jako otwartej formy skierowanej na działanie.... 23
1.3.4. Projekt jako działanie lekcyjne wspierające autonomię.... 26
1.3.4.1. Autonomia w procesie uczenia się i nauczania.... 26
1.3.4.2. Autonomia uczenia się w projekcie..... 26
1.3.5. Nauczanie projektopodobne...... 27
2. Wykorzystanie metody projektów w praktyce...... 29
2.1. Czas trwania i zakres projektów w szkole...... 29
2.2. Ważne założenia lekcji projektowej...... 30
2.2.1. Warsztatowy charakter przestrzeni projektowej..... 31
2.2.2. Nauczyciel jako moderator...... 31
2.2.3. Dynamika pracy w grupie...... 32
2.3. Planowanie i przebieg projektu....... 33
2.4. Ocenianie w trakcie działania projektowego....... 36
2.5. Korzyści i granice metody projektów...... 39
2.5.1. Inderdyscyplinarność a projekt...... 39
2.5.2. Metoda projektów szansą dla nowej szkoły...... 40
2.5.3. Granice metody projektów...... 43
3. Metoda projektów w nauczaniu języków obcych..... 45
3.1. Zasady psychologii kognitywnej i konstruktywizmu
w nauczaniu języków obcych....... 45
3.2. Zasady autonomii w projekcie językowym...... 47
3.3. Założenia akwizycji języka drugiego a nauczanie projektem.... 50
3.4. Cele i treści działania projektowego na lekcji języka obcego.... 56
3.5. Sugestia modelu projektu w nauczaniu języków obcych.... 59
4. Typologia zadań projektowych....... 65
4.1. Charakterystyka zadań projektowych dla lekcji języka obcego... 65
4.2. Zadania typu projektowego....... 69
4.2.1. Nieduże projekty....... 70
4.2.2. Praca projektowa z tekstem....... 72
4.2.3. Pisanie kreatywne....... 73
4.2.4. Kreatywne mówienie....... 74
4.2.5. Lekcja gramatyki jako projekt...... 75
4.2.6. Projekty zorientowane na rozwiązywanie problemu.... 76
4.2.7. Przedstawienia teatralne....... 79
4.2.8. Projekty skierowane na rozwój kompetencji interkulturowej.... 83
4.2.8.1. Projekty-wywiady...... 85
4.2.8.2. Autentyczne spotkanie z rodzimym użytkownikiem
języka docelowego...... 86
4.2.8.3. Zamiana młodzieży jako projekt...... 88
Bibliografia....... 95