Książka jest zwieńczeniem badań nad odpowiedzialnością dzieci w młodszym wieku szkolnym. Autorka współuczestniczyła w pracy dzieci przez przebywanie z nimi podczas lekcji, prowadzenie warsztatów rozwijających taką wiedzę, umiejętności i postawy, które będą sprzyjały kształtowaniu odpowiedzialności. Setki godzin spędzonych z uczniami i ich nauczycielką, niemało rozmów i analiz pozwoliło Autorce sformułować wnioski, które pomogą jednocześnie studentom, jak i nauczycielom praktykom czy rodzicom, w zrozumieniu, czym jest odpowiedzialność i jakie czynniki sprzyjają jej kształtowaniu. Czytelnik wyszuka w książce inspiracje zarówno koncepcyjne, jak i praktyczne, m.in. Przegląd literatury przedmiotu, model odpowiedzialności podmiotowej, listę czynników związanych z wychowaniem, przykłady działań, które umożliwiają rozwiązywanie problemów, problemów równocześnie wspierają odpowiedzialność uczniów, pakiet dwunastu propozycji scenariuszy zajęć i opis przebiegu prowadzonych warsztatów.
Tytuł Odpowiedzialność podmiotowa dzieci Podtytuł Jak rozumieć i inspirować jej rozwój? Autor Beata Krzywosz-Rynkiewicz Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-798-4 Rok wydania 2007 Kraków Wydanie 1 liczba stron 232 Format pdf Spis treści Wstęp
Podziękowania
Rozdział I
Renesans odpowiedzialności
Znaczenia słowa „odpowiedzialność"
Odpowiedzialność w filozofii
Odpowiedzialność w psychologii
Odpowiedzialność – cecha człowieka XXI wieku
Model odpowiedzialności podmiotowej
Podsumowanie
Rozdział II
„To ja ponoszę konsekwencje" – odpowiedzialność a rozumienie skutków własnych działań
Tworzenie obrazu rzeczywistości
Obraz rzeczywistości – fakty, interpretacje i opinie
Skutki własnych działań z najróżniejszych punktów widzenia – przypadek Bartka
Counseling jako sposób pokazywania skutków działań z najróżniejszych punktów widzenia
Konsekwencja, kara a odpowiedzialność
Zmiana zachowania poprzez konsekwencję, a nie poprzez karę – przypadek pierwszoklasistów Model kształtowania odpowiedzialności poprzez pokazywanie konsekwencji
Scenariusze zajęć
„Weekend na plantacji" – fakty i interpretacje a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej
„Podział dochodów rodziny" – skutki działań z rozmaitych perspektyw a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej
„Wydmuszka" – skutki działań a odpowiedzialność za podmiot
Rozdział III
„Mogę, ale nie muszę" – odpowiedzialność a poczucie wpływu i możliwość dokonywania wyborów
Potrzeba wpływu a odpowiedzialność
Poczucie sprawności własnego działania a potrzeba granic
Poczucie kontroli nad sytuacją a poczucie wpływu
Wpływ i granice w przeróżnych ideologiach edukacyjnych
Wdrażanie standardów jako kryteriów granic
Scenariusze zajęć
„Miasto" – odpowiedzialność za podejmowanie decyzji w przypadku nieograniczonego wpływu
„Zakupy dla rodziny" – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu grupy
„Zakupy dla osoby" – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu drugiej osoby
„Gazeta" – odpowiedzialność za kształtowanie poglądów innych
Rozdział IV
„Znam te zasady"– odpowiedzialność a rozumienie reguł z perspektywy „Ja"
Podziękowania
Rozdział I
Renesans odpowiedzialności
Znaczenia słowa „odpowiedzialność"
Odpowiedzialność w filozofii
Odpowiedzialność w psychologii
Odpowiedzialność – cecha człowieka XXI wieku
Model odpowiedzialności podmiotowej
Podsumowanie
Rozdział II
„To ja ponoszę konsekwencje" – odpowiedzialność a rozumienie skutków własnych działań
Tworzenie obrazu rzeczywistości
Obraz rzeczywistości – fakty, interpretacje i opinie
Skutki własnych działań z najróżniejszych punktów widzenia – przypadek Bartka
Counseling jako sposób pokazywania skutków działań z najróżniejszych punktów widzenia
Konsekwencja, kara a odpowiedzialność
Zmiana zachowania poprzez konsekwencję, a nie poprzez karę – przypadek pierwszoklasistów Model kształtowania odpowiedzialności poprzez pokazywanie konsekwencji
Scenariusze zajęć
„Weekend na plantacji" – fakty i interpretacje a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej
„Podział dochodów rodziny" – skutki działań z rozmaitych perspektyw a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej
„Wydmuszka" – skutki działań a odpowiedzialność za podmiot
Rozdział III
„Mogę, ale nie muszę" – odpowiedzialność a poczucie wpływu i możliwość dokonywania wyborów
Potrzeba wpływu a odpowiedzialność
Poczucie sprawności własnego działania a potrzeba granic
Poczucie kontroli nad sytuacją a poczucie wpływu
Wpływ i granice w przeróżnych ideologiach edukacyjnych
Wdrażanie standardów jako kryteriów granic
Scenariusze zajęć
„Miasto" – odpowiedzialność za podejmowanie decyzji w przypadku nieograniczonego wpływu
„Zakupy dla rodziny" – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu grupy
„Zakupy dla osoby" – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu drugiej osoby
„Gazeta" – odpowiedzialność za kształtowanie poglądów innych
Rozdział IV
„Znam te zasady"– odpowiedzialność a rozumienie reguł z perspektywy „Ja"